Khamis, 23 Februari 2012

Nak jadi kekasih DIA~

Salam

Dua tiga hari ni. Rasa semacam sikit. Tu yang macam tak berapa nak stabil sikit emosi aku. Sikit-sikit nak nangis. Haha. Ok. Gedik giler~

Ahad baru-baru ni, aku pergi daurah kat Sportivnaya. Err. Rumah senior medic. Rumah tu terletak di stesen metro Sportivnaya. Sesama kami dikenali sebagai Al-Kautsar. Hehe. Aku pergi dengan hati yang kosong. Ngee~ Kalau dapat ilmu tambahan, dapatlah. Rezeki aku untuk dapatkan ilmu Allah yang bagi. Kalau Dia tak bagi, tak adanya aku dapat, kan?

Cerita kat daurah tu. Kami dengar perbicaraan tentang interaksi dengan al-Quran. Seriusly………………….menyayat hati sangat-sangat. Betul  tak penggunaan suku kata tu? Yang penting, memang membuatkan aku terhantuk berjuta-juta kali. Mahu berdarah kepala kalau hantuk dengan batu. Membuatkan aku tersedar la, betapa aku ni sangat jauh dengan Allah. Huhu.

Nak cerita pasal interaksi dengan al-Quran, aku tak mampu untuk menceritakannya lagi. Sebab sekarang ni pun aku masih mengamalkannya. Masih belum dapat betul-betul grab apa yang diceritakan hari tu. InsyaAllah, bila aku dah mampu nak kongsi, aku kongsikan~ Tunggu ye~

Semalam pulak, aku dengar ceramah online Ummu Atifah. Last week pun aku dengar juga. Dua minggu ni, topik dia berkenaan hadis ke 19. Hurm. Ayat peliharalah Allah, maka Dia akan pelihara kamu, mesti ramai yang dah pernah dengar, kan? Kepada yang belum pernah dengar, jangan risau. Ilmu Allah ni luas. Kat KJJ dulu, ada sorang kawan aku memang suka sangat cakap ayat ni. Boleh kata ni moto dia. Terbaik kowt~ Alhamdulillah sekarang dia pun sedang mengejar cita-cita di India sana. Terhebat! Hehe. Dulu, hati aku batu kowt. Dengar ayat tu sekadar dengar tanpa ada rasa getar ke apa-apa ke. Huhu. Sadis giler. T.T

Dalam ceramah Ummu Atifah, dia bagitahulah macam mana Allah akan pelihara kita. Benda yang paling melekat dalam kepala aku ialah, Allah akan pelihara kita secara fizikal dan spiritual. Banyak contoh yang Ummu Atifah keluarkan, yang membuatkan aku sedar, betapa aku ni terlalu banyak mengkhianati Allah. Huhu. Tapi, kan, aku bersyukur sangat sebab dapat join ceramah tu. Kebetulan pulak, ceramah tu memang kena tepat pada aku. Terasa dalam. Tapi, aku tahu Allah sayangkan aku. Dia tegur aku dengan cara begini. Kalau tak, dah lama Dia abaikan aku macam tu jerk~

Kaitan antara daurah dengan ceramah Ummu Atifah ni, aku jadi sedar yang Allah masih sayang aku. Sebab dia bagi aku peluang untuk bersama dengan mereka-mereka yang beriman. InsyaAllah. Dia tolong aku. Dua-dua ni buatkan aku sedar sangat keromantikan Allah tu. Sweet giler~ Sebab Dia tahu aku dalam keadaan yang lemah dan memang hopeless. So, Dia tolong aku secara halus, dengan sentuh hati aku yang dulunya, batu ke main. Hehe. Akibatnya, aku sekarang ada hati yang sangat lembut. Macam span pun ada. Kejap-kejap nak nangis. Huduh kut rupe. Kawan aku pernah mimik balik~ Erk.

Aku pun berusaha mencari sirah nabi dan menghayati ayat-ayat al-quran secara sebetul-betulnya hayati. Dan kekadang tu, terlintas dalam hati aku. Owh~ beruntungnya mereka yang dapat jumpa Rasulullah. Bersama berjuang demi agama Islam. Aku nak juga hidup masa tu, tapi aku tahu, aku tak kuat. Sebab tu Allah tiupkan roh aku selepas nabi wafat. Kemungkinan besarnya, aku tak mampu kalau aku hidup masa nabi masih hidup. Bila aku baca ayat-ayat al-Quran. yang ayat-ayat pasal bertaubatlah, bertaubatlah. Wahai orang-orang kafir. Aku tahu, mungkin itu aku. Aku tak sedar, kan. Dalam diam. Bila aku baca ayat-ayat Allah yang memujuk, aaahh~ cairnya. Alangkah bahagianya Rasulullah menjadi kekasih Allah. Kalau boleh, aku nak jadi juga. Ngade melampau. Tak sedar diri setakat mana iman tu bertambah berkurang setiap hari.

Tadi pulak, aku layan lagu Celine Dion – Because You Love Me. Aku tahu, tu lagu mat salleh, Sapa-sapa nak label dia lagu lagha, label je. Aku tak kisah. Bukan apa, aku terfikir, siapa ‘you’ yang ada dalam hati aku masa aku dengar lagu ni. Dulu-dulu, aku suka imejin my lovely mother. Tapi tadi, entah aku rasa you tu Allah. Bila aku hayati setiap bait kata lagu tu. Owh~ untungnya Rasulullah. Sungguh. Ada Allah di hati kita ni, satu benda yang sangat sangat sangat best. Tak tergambar.

Aku manusia biasa juga sebenarnya. Mungkin sekarang aku begini, kemudian hari lain pula. So, maaf la. Iman aku sama macam semua orang. Naik dan turun. Bukan nabi mahupun rasul yang semakin menaik imannya, bahkan bukan malaikat yang imannya tidak bertambah mahupun berkurang.

 

 

p/s: Kat daurah hari tu ada cakap kata-kata Cat Steven a.k.a Yusuf Islam. “Aku berjumpa Islam sebelum berjumpa penganutnya. Kalau aku jumpa penganutnya dulu, nescaya aku tak akan masuk Islam.” Macam mana? Hehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.