Carian

Hello 2017!

Assalamualaikum

New year with a fresh start!

Dah 3 Januari dah. Oh mai... cepatnya masa berjalan.

Untuk tahun baru ni, banyak yang kami sekeluarga review untuk 2016 yang lepas dan buat list apa yang hendak dicapai sebelum 2017 habis. Dengan semangat baru, dengan motivasi yang segar, kami mulakan tahun 2017 dengan penuh harapan.

Bercakap tentang tahun baru, azam tahun baru dan perubahan-perubahan yang kita semua hendak kecapi, jangan pula kita lupa untuk fokus pada cita-cita jangka masa panjang kita. Biar kita dah susun semuanya dengan rapi sekaligus dengan action-plan. Tapi, jangan lupa untuk berdoa dan berusahah ke arah cita-cita kita. In case ada plan yang tergendala atau terganggu, jangan mudah kecewa, letakkan pengharapan dan keyakinan sepenuhnya pada Allah.

Masuk tahun baru ni, Wildan dan 3 tahun. Kalau ikut kiraan bulan, usia Wildan masih 32 bulan. Next year dah 4 tahun. As a mother, aku sangat concern tentang development anak-anak: education, physical, mental, emotion. Salah satu azam aku ialah untuk prepare Wildan masuk tadika. Kalau rezeki dia boleh pergi tadika umur 4 tahun, masuklah. Kalau belum ready, tunggulah 5 tahun. Personally, I don't want to push them so hard about kindergarten. Lagipun sejauh ingatan aku, Ummi hantar anak-anak dia semua tadika 5 tahun. Dan, since dah jadi SAHM, aku boleh homeschool je anak-anak berdasarkan minat dan tahap masing-masing.

Mukhlis pun dah banyak develop. Boleh main cak-cak, boleh buat tummy time. Berbeza dengan masa Wildan membesar, masa dengan Mukhlis lebih banyak memandangkan ummi depa ni SAHM kan. Tapi hectic juga untuk ibu muda ni. Lagi-lagi bila sibuk dengan kerja-kerja rumah, memasak mahu naik pengsan terkejar sana sini. Kalau boleh diklon, dah lama klon. Alhamdulillah, Abah depa sangat supportive and helpful. Everytime nampak macam hectic sangat, abah depa layan anak-anak. Nampak je macam goyang kaki layan anak tu, tapi ummi ni pun masih belajar untuk layan anak-anak dengan tersenyum walaupun stress. Betullah quote yang mengatakan jadi mak ni, dapat rehat seorang diri selama satu minit pun dah maca nikmat. Haha.

So, to those yang rajin baca kat sini, apa azam korang?
Tulis dan tampal untuk sentiasa bersemangat!

InsyaAllah, for this year aku nak share a lot of beneficial things.
Stay tune.
Peace.

Tiada ulasan

Komen