Carian

While in Russia III

Assalamualaikum

Mulanya aku nak buat entri pengalaman bersalinkan Wildan dua entri sahaja, tapi banyak sangat nak cerita jadi tiga pula entrinya. Hehe.

Kali ni cerita pengalaman duduk di hospital selepas bersalin. Memang paling minima duduk 4 hari. Aku tak pasti hospital lain macam mana tapi ikut cerita senior memang standard di sana. Lagipun budaya mereka anak hanya satu atau dua orang je. Tiga tu dah kira ramai sangat dah. Tak macam kita kat Malaysia, tiga tu paling sikit.

Lepas masuk ward, suami masih lagi dengan aku. Dalam setengah jam lepas tu, nurse datang dan bagitahu suami boleh balik dulu dan datang semula waktu melawat nanti (jam 4 petang hingga 7 malam). Suami pun balik dan terus berkejar ke embassy untuk tanam uri. Memandangkan waktu tu musim bunga, maghrib pun masuk dalam pukul 8.30 malam.

Tak lama lepas suami balik, nurse ambil baby untuk tukar bedung sebab bedung yang bidan pakaikan tu tebal, dua lapis. Then, nurse lain pula datang dan tanya sama ada aku boleh berjalan atau tidak. Bila aku kata aku boleh jalan, dia pun ajak aku pergi bilik patient lain. Aku rasa semua ni yang bersalin pagi tu juga. Nurse tu pun mulakan short lesson on how to handle your newborn. Dia ajar cara buka bedung, cara tukar lampin, cara cuci berak kencing, cara bedung, cara pegang untuk menyusu. I find it was very helpful. Yelah, aku tak ada pergi mana-mana kelas prenatal sepanjang mengandung. Dengan mak dan mak mertua jauh beribu batu, memang sangat membantu.

Itu cerita hari pertama. Aku cerita yang mana aku rasa menarik. Kalau tak panjang jadinya.

Hari kedua, pihak hospital serahkan semula baby selepas semalaman dipisahkan. Baby sihat. No jaudice. Cuma doktor concern pasal berat baby. Berat baby akan turun sikit selepas 24 jam dia keluar dari dunia rahim sebab nak sesuaikan diri dengan keadaan di luar rahim, tapi sebab baby aku paling kecil, doktor risau berat baby keep on decreasing. So, dia pesan kat aku untuk timbang berat baby sebelah pagi sekali dan sebelah petang sekali setiap hari. Dia siap letak satu penimbang baby dalam bilik aku.

Lepas lunch ada nurse datang dan suruh aku pergi bilik ultrasound di hujung koridor. Doktor check sama ada rahim betul-betul kosong atau tidak. Tak sampai lima minit doktor letak probe dan terus kata okay. Aku rasa aku terdengar bunyi anak aku menangis, aku pun berjalan dengan pantas ke bilik aku. Baby tidur nyenyak tak sedar apa pun. Perasaan aku je yang dengar dia menangis. Lagi-lagi satu tingkat penuh dengan baby, memang lagi senang aku terasa dia menangis.

Sebelah petang incik suami datang, bawak kurma untuk tahnik baby. Kami sempat video call dengan orang Malaysia. Malaysia dah malam, kami masih cerah. Baby pun kerja tidur je lagi.

Hari ketiga pula, pediatrician datang check baby. Cucikan tali pusat, bersihkan celah-celah pelipat baby. Lepas dah cuci apa semua, dia bagitahu yang dia akan cucuk BCG. Dia bagi secebis kertas. Atas kertas tu ada tulis pasal BCG, parut yang akan ada dan bila nak call doktor kalau something went wrong. Dia cucuk BCG kat nursery, so dia akan ambil baby sekejap. Yang aku rasa menarik adalah kertas explaination pasal BCG tu. Oh, dalam bilik siap ada kertas tampal kat dinding explain pasal pengecutan rahim dan recovery from c-section.

Petang tu, makcik kantin hantar makanan macam biasa. Biasa makanan yang ada lauk daging atau ayam aku tak makan sebab duduk tempat orang kan. Kadang-kadang tray makanan tinggal semalaman. Makcik kantin tanya aku, kalau dah habis makan hantarlah tray makanan sendiri. Lagipun kantin tak jauh, selang satu bilik je. Kat hospital ni, setiap aras ada kantin sendiri. Dia siap tanya aku boleh jalan atau tak. Cara makcik tu cakap macam dia marah, tapi memang gaya orang Russia bercakap nada macam nak marah.

Hari keempat adalah hari terakhir aku kat hospital. Waktu discharge pukul 1. Tak ada discharge sesuka hati. Discharge pun ada jadual juga. Aku dah siap pesan kat suami apa perlu bawa sebab sepanjang duduk kat hospital aku pakai baju hospital bagi dan memang setiap hari diaorang akan bagi sepersalinan baju untuk dipakai. Baby pun sama.

Pediatrician datang check baby for the last time, bersihkan celah pelipat dan cuci tali pusat. Doktor pakar pun ada datang tanya pasal keadaan aku. Ada aku sempat tanya itu ini pasal perubahan yang aku lalui. Semuanya terjawab. Pediatrician ada bagi nama ubat untuk cuci tali pusat baby dan sehelai kertas bertulis menerangkan pasal penjagaan tali pusat baby. Dia pun ada ambil darah baby. Ambil dari tumit. Pediatrician ada juga pesan, nanti dah balik rajin-rajin bawa baby berjalan hirup udara segar.

Dalam pukul 12.45 tengahari aku dah siap kemas. Nurse datang ambil baby. Aku jalan ikut nurse dari belakang. Tak ada makna kau dapat ditolak atas kerusi roda. Haha. Hari tu 4 orang ibu yang dibenarkan balik. So, ada dua orang nurse pegang baby dan seorang nurse bawak document kami semua. Sampai kat bawah, dekat ruang pelepasan (aku tak tahu dalam melayunya apa, tapi memang ada satu ruang untuk sambut ibu-ibu bersama anak keluar), nurse ambil barang dari suami masing-masing dah serahkan pada kami. Aku memang paling sempoi, setakat sarung jubah dengan tudung je. Yang lain baju grand habis siap sempat bermekap. Menariknya, ada satu baby ni, ayah dia bagi reben untuk nurse tu ikat pada baby.

Bila semua dah siap, kami semua dukung anak masing-masing dan nurse bukakan pintu. Bila dia buka pintu tu, aku rasa ... wah meriahnya! Haha. Meriah untuk orang Russia, dengan satu famili tunggu bersama photographer lagi. Ada belon, suami bagi sejambak bunga pada isteri, posing-posing ambil gambar. Seronok tengok diaorang. Sambut baby ni lebih kurang sekali seumur hidup je untuk diaorang. Itu yang meriah sungguh. Aku dengan muka sempoi, keluar-keluar nampak incik suami terus kami keluar. Haha.

Kami balik ke hostel naik bas juga. Hehe. Aku pakai tudung sarung jadi sorok je baby dalam tudung. Sebenarnya bukan nak sorok tapi hari keluar dari hospital tu panas terik berbahang. Nak pakai stroller baby kecik sangat, baby carrier mana ada lagi. Solusi terbaik adalah lindung baby dalam tudung. Masa naik bas, makcik-makcik Russia terkejut tengok aku tengah dukung baby dibalik tudung.

Tiada ulasan

Komen