Carian

While in Russia I

Assalamualaikum.

Aku masih dalam mood sharing dengan pembaca. So, aku nak share pengalaman bersalinkan Wildan di Bumi Soviet dulu. It was almost three years ago.

Pengalaman aku bersalinkan Wildan dan Mukhlis memang berbeza: dari segi tempat, cuaca dan suasana.

Ini bahagian satu dulu: perjalanan sepanjang mengandung. Aku nak share sebab sepanjang mengandungkan Wildan banyak benda yang aku belajar dan procedure kat Russia lain.

Bila tahu mengandung, kami tak tahu menahu mana nak cari klinik untuk buat check up. Kami rujuk pada senior yang berpengalaman. Jadinya pergilah ke klinik swasta yang disarankan. Senang. Masa tu baru 8 minggu macam tu. Pergi sekadar untuk confirmkan je. Klinik tu ada buat kontrak (pakej check up) mengikut trimseter. Nak mula dari trimester satu atau dua atau tiga. Bayar lump sum dan ikut je jadual check up doctor bagi. Kami buat keputusan untuk mula trimester kedua sebab rasa trimester pertama tak perlu nak check apa sangat. Tak ambil pakej pun tak jadi masalah cuma setiap kali check up kena bayar dan mahal sebab dalam pakej dah ada potong-potong harga sana sini.

Alkisahnya, bila kami dah sign contract, nurse pun ambil darah hampir 6 botol (yang hospital selalu guna tu - tak tahu namanya). Satu botol dalam 5 ke 10 ml kot. Aku tak takut darah atau jarum, tapi lepas ambil darah tu aku pengsan. Aku tersedar pun sebab bau ammonia dan suara suruh aku buka mulut (dalam Russian). Aku memang jenis low blood pressure dan pernah pengsan sebab kurang gula. Incik suami kata, aku kena seizure for about 1 minute. Itu yang kecoh suruh buka mulut. Aku sendiri terkejut aku boleh pengsan lepas kena ambil darah. Yang paling terkejut kena seizure tu. Hurm.

Kenapa dia ambil darah banyak? Untuk buat test macam-macam. Test viruslah, test penyakitlah, testlah senang kata. Aku dah tak ingat sangat tapi antara salah satu test adalah test down syndrome. Menarik tak? Bukan sekali je ambil darah, almost setiap kali check up tapi yang paling banyak hanya sekali tu. Selebihnya dalam satu botol je. Result siap doctor email kat incik suami. Entah ada lagi tidak dalam email dia.

Doktor aku nama Yulia. Nak cerita teliti tak teliti dia, masa minggu ke13 atau ke14, bacaan thyroid aku tinggi dari normal, jadinya doctor suruh aku jumpa endocrinologist. Memang pergilah jumpa pakar, siap ultrasound kat thyroid gland dan consult doctor. Then follow up masa minggu ke25 tak silap. Tak ada masalah apa pun, just mungkin aku naik alahan dan muntah-muntah bila masuk trimester kedua bukan masa trimester pertama.

Masuk minggu ke29 atau ke30, masa pergi check up, doctor tengok scan ultrasound dia suruh aku masuk hospital. Dia call ambulans terus. Itulah pertama kali aku masuk labour room kat Russia. Memang ada bleeding and opening sikit bila doctor check. Scary sangat tengok darah kat tangan doktor masa tu. Aku dah nak nangis dah. Risaukan baby dan sedih sebab suami tak boleh masuk. Sempat satu malam duduk bilik menunggu. Hospital tu hospital bersalin dan setiap satu aras tu khas untuk berbeza keperluan: aras bersalin, aras postnatal, aras prenatal. So, bilik yang aku duduk tu bilik menunggu untuk masuk labour room. Satu malam tidur tak lena sebab bunyi orang mengerang nak  bersalin. Ada dalam tiga atau dua kelahiran malam tu. Aku sempat juga tengok orang bilik sebelah buat epidural. Oh, bilik antara bilik berdindingkan cermin, itu yang boleh tengok.

Bila dah 24 jam tak ada tanda aku akan bersalin, aku dihantar ke aras prenatal selama dua malam. Incik suami memang tak boleh melawat langsung. Ini memang rules mana-mana hospital kat Russia. Tak boleh melawat. Pass barang je boleh. So, lunch dan dinner incik suami drop kat kaunter bawah je. Bila dah discharge, aku call doctor aku untuk inform. Dia terkejut hospital discharge aku awal sebab aku perlukan paling kurang seminggu kat hospital. Masa ni aku memang blur kenapa aku perlu duduk ward. Memandangkan itu hospital kerajaan, diaorang hanya boleh tahan aku paling lama tiga hari sebab aku foreigner.

Selepas seminggu pergilah klinik macam biasa untuk check up. Doctor pun explain yang aku ni short cervix dan suspected premature birth. Since aku pun tak ada komplen sakit, dia bagitahu yang aku perlu banyak baring dan tak boleh banyak bergerak. Ayat dia "baring sahaja, bangun bila pergi tandas je". Tapi.... Tapi.... Tapi aku ada dua tiga lab yang nak dihadiri, adalah seminggu dua pertama lepas dia explain aku masih pergi kelas. Hehe. Lepas tu aku minta dia buat surat untuk aku bagi kat semua lecturer. Alhamdulillah, everything went good. Aku pun taklah betul-betul terbaring je, solat aku solat berdiri je, ada masa bosan melampau aku kemas-kemas sikit bilik. Hehe.

Tiga minggu lepas tu, doctor call lagi ambulans masa check up. Sebab berdasarkan gambar ultrasound, cervix pendek sangat. Takut terberanak katanya. Cuma kali ni pergi hospital lain yang berbayar sebab nak bagi dapat treatment betul-betul. Mulanya tiga malam tapi masuk hari ketiga, doctor kat hospital tu explain pasal condition aku yang memang perlukan lagi masa di hospital untuk pemerhatian dan ubat. Setelah berbincang, kami buat keputusan untuk tambah dua malam sahaja. Kalau ikutkan doktor minta tiga malam, tapi atas sebab tertentu, tambah dua malam je. Masa ni lagi sedih sebab lima hari suami tak boleh melawat. Huhu. Mujur patient lain yang satu bilik dengan aku suka berborak dengan aku, biarpun Russian aku tunggang langgang. Hari aku masuk hospital snow masih ada, hari aku keluar dah kering kontang snownya. Haha.

Contract kami dengan klinik habis bila pregnancy aku masuk minggu ke-36. Doctor ada suggest untuk pergi hospital yang link dengan klinik dia tapi sebab kami dah survey habis-habisan dan kami decide untuk pilih hospital yang berdekatan dengan hostel. Pilih bukan sebab dekat je, sebab hospital tu memang ranking top 5 yang ada pakej bersalin berbayar dan benarkan suami masuk labour room dan boleh melawat. Ini hospital yang aku first warded.

Kami buat survey melalui internet. Memang ada website senarai hospital bersalin seluruh Moscow. Memang semua detail dan harga ada. Baca review semua okay. Lagipun hospital ni hospital kerajaan tapi ada pakej berbayar untuk mereka yang nak privilege. Macam kami, sebab foreigner. Hehe. Kami pun dah sign contract dengan hospital masa minggu ke34. Sama macam klinik, bayar lump sum terus masa sign contract. Untuk bersalin normal dan c-section harga sama. Doktor pun boleh pilih dan boleh contact hospital sampai selama 30 hari selepas bersalin.

Bermulalah check up dengan hospital selama sebulan. Check up every week. Untuk membolehkan incik suami masuk teman masa bersalin, kena buat x-ray dan serahkan pada hospital sebagai bukti yang suami sihat dan tidak bawa penyakit. Mujur hospital lima minit je dari hostel (naik bas). Jalan kaki adalah dalam 10-15 minit. Dekatlah senang kata.

Masuk minggu ke-40, check up dengan doctor pada tarikh 13 Mei 2014. Based on ultrasound, doctor kata baby masih kecil. Berat pun 2.5kg lagi. Dia kata due date berganjak ke tarikh 28 Mei. Suami pula belum ambil result X-ray. X-ray buat kat hospital lain sebab hospital ni hospital bersalin, tak buat x-ray. Kami pun bila dengar lambat lagi, relax jelah bila 15 haribulan menjengah. Bag hospital semua dah prepare sebab pengalaman dua kali masuk hospital sebelum ni.

Memang bila 15 haribulan tu kami dua-dua relax. Tak ada tanda apa pun. Aku yang first time mengandung masa tu pun relax sebab doktor cakap lambat lagi. Haha. Masa tu musim bunga, subuh masuk awal. Biasa kami tidur lepas solat subuh sebab takut terlepas. Subuh dalam pukul 2.30 pagi. Aku akan tidur dalam pukul 3 lebih. Pagi 16 haribulan, jam 8.30 pagi aku terjaga dan aku terasa ada bunyi meletup dari dalam badan. Air ketuban pecah. Then, the journey begins!

Cukup panjang dah entri kali ni. Kena sambung bahagian dua pula. Terima kasih sudi baca panjang-panjang.

Tiada ulasan

Komen