Carian

Haemoglobin rendah

Assalamualaikum

Dua kali mengandung, dua kali juga bacaan haemoglobin turun. Turun tak rendah sangat, tapi below average reading.

Masa kat Russia dulu, doktor sarankan aku makan buah delima, sama ada beli buah atau beli jus. Kat sana taklah susah sangat nak jumpa buah delima. Harga sebiji untuk kos sara hidup yang tinggi di sana, harga mampu beli. Kadang-kadang kami beli jus delima tapi kena cari yang betul-betul pure dan mahal daripada beli buah. Ada masa kami pergi pasar, jumpa buah delima, kami beli. Alhamdulilah, bacaan Hb back to normal.

Masa kat Malaysia pula, doktor tambah ubat iron. Cumanya masa kat Malaysia, dua kali bacaan Hb drop. Masa transition trimester pertama ke trimester kedua dan selepas baik demam denggi. Alhamdulillah bacaan Hb tak drop teruk, cuma below average dan kena banyak pengambilan makanan tambah darah.

Sejak tahu mengandung kali kedua, Ummi sarankan aku ambil Pomesteen. Pomesteen ni salah satu produk keluaran Forever Living yang mengandungi campuran buah delima dan manggis serta beberapa buah beri. Bahan utama dia memang buah deima dan manggis. Sejak aku balik dari Russia lagi dia suruh aku minum air pomesteen ni sebab bagus untuk kesuburan dan membantu masalah berkaitan dengan orang perempuan. Ini antara khasiat ambil pomesteen. Pomesteen ni juga kaya dengan antioxidant yang mana semua orang maklum sangat bagus untuk badan kita.


Air dia agak concentrated dan saranan minum dengan campuran air masak. Memang pekat dan masam tapi air dia tak ada pemekat atau bahan pewarna. Aku minum pomesteen tak disiplin sangat. Seeloknya setiap hari paling kurang sekali. Tak banyak pun, cuma 30ml je sekali minum. Tapi, aku kadang-kadang lupa dan bila balik kampung memang tak minum. Bagus sangat pomesteen ni. Alhamdulillah, adik aku yang selalu kena senggugut dah semakin kurang senggugut.

Banyak testimoni pomesteen ni aku jumpa dari segi kesuburan, masalah senggugut, tambah darah dan juga masalah baby jaundice. Baby tak minum tapi maknya. Aku pun masa Mukhlis ada jaundice walaupun sikit, aku tambah intake pomesteen dari sekali sehari kepada dua kali sehari. Alhamdulillah banyak membantu semasa dan selepas mengandung.

Sumber gambar: Google

Lagipun kandungan pomesteen ni buah-buah yang tinggi nilai ORAC. ORAC adalah nama panjang Oxygen Radical Absorbance Capacity. Nilai ORAC atau ORAV value ni penanda aras sebagus mana antioxidant menghalang kerosakan radikal bebas. Aku tak pandai nak explain pasal ORAC ni, so adalah lebih baik google je. Pendek kata, buah-buah campuran dalam pomesteen ni sangat bagus untuk badan tak kira lelaki atau perempuan.

Aku bagi contoh perempuan sebab aku sendiri perempuan dan kebanyakan feedback aku dengar dari perempuan. Tak bermakna orang lelaki tak boleh minum ye. Semua orang boleh minum. Termasuk budak kecil. Wildan pun kadang-kadang nampak aku minum, dia minta juga. Hehe.

Aku tak kata 100% sebab pomesteen boleh bantu kesihatan, ini cuma sebahagian daripada usaha kita ke arah kesihatan yang lebih baik. Selebihnya Allah yang tolong. Tak salah kita berusaha selagi ada cara dan ruang.

Kalau ada yang berkenan nak beli Pomesteen ni bolehlah mesej aku. Satu botol tahan dalam dua minggu, bergantung pada kekerapan minum. Paling minima sekali sehari 30ml. InsyaAllah boleh membantu kesihatan dari pelbagai sudut.

Tiada ulasan

Komen