Carian

Sambungan Trimester

Assalamualaikum.

Sejak dah mula menulis ni, seronok je rasa nak share lagi cerita-cerita yang menarik.

Ini adalah sambungan kepada entri Trimester bagi mereka yang berminat untuk sambung membaca perjalanan ibu muda ni. Aku memang ibu muda, baru dua tahun lebih bergelar IBU.

Mengandung kali pertama memang satu pengalaman baru yang menyeronokkan. Biarpun masa tu tengah belajar, aku dapat belajar banyak benda. Every experience is your teacher.

Sepanjang mengandungkan anak pertama, perkara yang selalu aku fikirkan ialah Ummi. Sebab dia pun mengandungkan aku kat oversea, hanya bertemankan suami. Pada zaman itu, which was in the nineties, hantar surat dari Amerika mahu sebulan baru menyampai ke Malaysia. Nak telefon Malaysia kena pakai kad telefon. Sangat berbeza dengan zaman aku.

Zaman sekarang Internet memudahkan banyak komunikasi. Ada Whatsapp, Skype, Tango dan banyaklah aplikasi untuk berhubung tanpa banyak berbelanja. Kami biasa Tango, sebab better than Skype. Whatsapp tu ofkos kerap. Tango bila nak bersua muka. Terasa macam dekat, tapi hakikatnya jauh beribu batu.

Bila dah masuk mengandung bulan keempat atau lima macam tu, mulalah Ummi dan Ibu (my MIL) berkerjasama untuk mengepos barang-barang keperluan baby, berpantang dan dokumen untuk pendaftaran di kedutaan Moscow. Nenek mana tak seronok nak dapat cucu, cucu sulung pula tu (dua-dua first time jadi nenek). Bila sampai notis pos kat asrama, aku dengan suami pergilah ambil barang di pejabat pos. Dokumen je hantar pakai pos lain sebab nak biar sampai kat tangan.

Bila dah bawa balik barang pos, seronoklah kami unboxing the box. Walhal, barang bukan banyak mana. Setakat set berpantang dengan beberapa helai baju baby. Almaklumlah dapat barang dari Malaysia. Bukan makanan eksotik pun dah cukup seronok. Kebanyakan preparation barang baby kami beli di Moscow je. Mahal tu mahal nak banding dengan harga pasaran Malaysia, tapi dah habis murah dah untuk harga pasaran Moscow. Lagipun takkan nak pos satu almari barang keperluan semata-mata nak jimat? Untungnya, senior kami jual barang-barang anak dia sebab diaorang dah habis dan barang-barang tu diaorang dah tak perlukn dah.

Percaya atau tak, aku macam teruja dan cuak bila dah dekat dengan due. Sampai pernah tanya suami "Kalau saya tak tahan sakitnya nak bersalin, mahu mati masa tu tak?" Sakitnya bersalin tu memang tak terbayang biarpun bergelen cerita bersalin aku dengar. Suami dengan tenang jawab "Mati tu Allah yang tetapkan, sekarang pun boleh kalau memang Dia kata mati". Huhu. Memang makin takut bila dekat dengan due, takut aku yang tak tahan sakit, takut anak mati masa proses bersalin, takut macam-macam.

Yang paling aku ingat tarikh due sepatutnya 15 Mei tapi saiz baby kecik, doktor kata due maybe 28 Mei. Kira 42 minggu. Makin dekat tarikh due, makin bercampur baur perasaan. Pernah sampai tahap aku tanya suami "Boleh tak biar je baby dalam perut ni?" Haha. Aku dah selesa kendong dia dalam perut ke hulu ke hilir, despite the pain I had to bear with. Ada orang tak sabar nak suruh baby keluar, aku kalau boleh nak simpan je dalam perut. Salah satu sebabnya, takut dia tak survive masa proses labor atau aku tak cukup kuat untuk lahirkan dia. Biarlah kami sebadan je. Haha.

Allah dah susun hidup hambaNya. Dari alam ruh, ke alam rahim dan alam dunia. Sampai masanya, aku kena juga bersalin untuk baby lalui alam dunia pula.

Lahirlah Wildan Mursyid pada 16 Mei 2014, jam 11.50 pagi waktu Russia. Satu pengalaman yang memang susah nak lupa. Nanti kita sharing dalam entri lain pula.



Tiada ulasan

Komen