Carian

Post second last 2011

Salam

Waaa~selamat tinggal 2011. Sungguh tak delah terasa mana pun. Yela, nak exam ni. Huhu. Takpe-takpe. Aku masih happy lagi~ InsyaALLAH, semua akan berjalan dengan lancar. Ermm. Seperti yang aku nyatakan dulu, entri kali ini ialah berkenaan kahwin. (Ehem…saje nak influence junior aku kat sini ni..XY,gurauan semata-mata).

Ok. Ada satu post yang sangat menarik. Boleh kata banyakla aku nampak kat facebook. Memandangkan aku terlebih rajin, aku print screen je post tu~

Nikah

Aku je kot yang nampak banyak. Tak tahu la kan. Just aku perasan banyakla. =). Frankly speaking, memang rasa best la kan baca, Setakat baca, memang tak ada apa la. Kahwin tu, K-A-H-W-I-N. Besar kot. Eja dan sebut memang simple. Tapi makna dan aplikasi lebih dari kompleks, tapi tak mustahil kan?

(Kali ni, aku cuma nak letak banyak-banyak print screen)

Seterusnya, ini satu post yang menarik sangat. Hehe. Panjang sesangat, sesangatnya panjang. Tahniah jika sekiranya anda sanggup membacanya. Tak rugi baca. (Terutama kepada mereka yang sudah berpunya….^.^)

Kahwin

Ok. Memang panjang. Klik di gambar untuk gambar lebih jelas. Hehe. Kalau stil tak dapat baca, boleh aku post kat notes nanti. Insya-Allah~

Kesimpulan mudah yang aku nak simpulkan dari post ni ialah, zaman sekarang semakin mencabar. Senang kata, akhir zaman ni, semakin banyak teknologi-teknologi yang menjadikan godaan kita semua. Betul tak? Even dalam al-quran sendiri Allah ada menyatakan tentang kelemahan umat Islam sendiri. Sila tengok dalam surah Al-Anfaal ayat 65-66. Dalam ayat ni, menceritakan tentang nisbah orang Islam dan kafir dalam peperangan. Jika kita fahamkan ayat-ayat ni, Allah menyatakan nisbah Muslim kepada kafir dari 1:10 kepada 1:2. Kenapa semakin kurang? Terang-terang dalam ayat tu menyatakan bahawasanya Allah mengetahui kelemahan kita. Renung-renungkanlah.

Seterusnya, ini adalah komen untuk print screen di atas. Aku nak setuju tak boleh, tak setuju pun tak boleh. Bukan apa, setiap pandangan tu ada baik dan buruknya.

komen

Jujur la aku cakap, yang bagi komen-komen ni, semuanya ofkoslah, bukan married. So, pandangan mereka mungkin lebih kepada perasaan mereka dan darah muda yang mengalir. Maaf jika sekiranya yang membaca adalah mereka daripada golongan yang sudah berkahwin, atau ibu bapa.

Setakat ni, ini je benda-benda yang menarik perhatian aku di facebook. (><)V

Sebenarnya, roomates aku ada berborak pasal kahwin. Adalah, kawan-kawan laki depa yang tanya bila nak kahwin. Ada juga yang bagi soklan tak berlapik, contohnya, “Kau ni tak ada perasaan ke?” atau “Kau ni tak suka lelaki ke?” Ok. Sebagai pendengar, aku nak gelak sesangat. Yes, aku akui roomates aku ni semuanya memang macam….tak ada interest dalam bab begini. Even though they are my seniors. Macam yang aku cakap dulu, lain orang lain masanya. Macam junior aku ni, (maaf dik), siap talipon mak ha. Cuba kira sikit beza umur roomates aku dan adik comel ni…..Allah tu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Jangan nak bantah-bantah!(marah taw!^.^) Tu, x-KR aku tu dengan junior aku, muda juga. Junior aku kot. Hehe. Dah, karangan aku makin panjang.

Senang kata, aku nak kawan-kawan aku di luar sana, yang dah start ada makwer ke pakwer ke gurlfren ke boyfren ke pacar ke lover ke apa-apa yang seangkatan dengannya, tanya hati dan iman anda. Kalau betul nak kahwin dengan orang tu, buat cara nak kahwin. Tapi kalau setakat nak  ‘enjoy’ this youth, baik stop it. Sebab perasaan sayang yang Allah kurniakan untuk kita adalah satu perasaan yang suci. Kepada mereka yang single, silalah like post feymes kat pesbuk, “Share this if you’re ending 2011 single atau pun, “If you’re single, don’t be sad, because Allah is saving you for someone special”, dan teruskan perjuangan anda mencari cinta agung Allah. Yang bab fesbuk tu main-main je.

Setakat ni je entri kali ni. Panjang lagi. =.=”

link kali ini, dari iluvislam.com…Nikah Awal Jalan Terbaik?

p/s: Allah sentiasa bersama kita. InsyaAllah. Jangan risau ye~^.^

1 ulasan

  1. heee malu kite , dh 2 3 hari dah lupakan niat tu , xmau la haahah awal sgt ni , tunggu 2 thun lgi ke keh2

    BalasPadam

Komen