Carian

Api, hati dan maaf.

Salam.

Masa aq kanak-kanak dulu, aq memang suka sangat main dengan api. Meaning kat sini aq suka main benda-benda yang melibatkan api. Contoh, bunga api, mercun, main bakar-bakar. Memang suka la. Dah besar panjang ni, aq hanya menyalakan api untuk memasak di dapur (kat sini pakai dapur letrik je….tak ade api), ataupun nak bakar daun kering yang bertimbun kat rumah Tok Ayah.

Orang salu kata jangan main api, nanti daripada jadi kawan jadi lawan. Analoginye sebab mase api tu tak nyala kuat, bolehla kita nak bikin kawan, tapi mahunya bila dia besar dari kita, tak ke jadi lawan? Hahaha. Inilah persamaan dengan berkawan. Hati-hati. Bukan mahu ditujukan kepada sesiapa, tetapi sekadar mengingatkan. Kadang-kadang kita tak sedar yang kita berkawan dengan orang tapi sebenarnya di belakang kita tak siapa yang tahu. Hati dan perasaan orang ni, bukan sesiapa boleh duga pun. Masing-masing punya hal laa kan.

Masa zaman sekolah dulu selalu ade pesanan cikgu hati-hati dalam memilih kawan, lagi-lagi buat mereka yang senang dipengaruhi dan senang ditindas. Sebabnya adalah ini. Hati orang kita takkan pernah tahu yang sebenar-benarnya. Kita dapat teka dan agak, tapi nak sebijik dengan apa yang ada dalam hati dia tu kemungkinannya sangat rendah la kan. Hidup kita ni pentas lakonan. Terserah kepada kita dengan siapa kita berhadapan dengan, Kebiasaannya kita banyak berlakon, nak jaga hati orang, tak nak orang sakit hati, nak diterima orang. Bukan nak cakap semua orang tapi most of it macam itu lah. Lain orang kita berhadapan, lain cara kita sebab lain orang lain cara pemikiran dan penerimaan. Sebab itulah sajak si William tu life is a stage play. Sape ingat lagi sajak Life’s A Brief Candle masa form 1? (Syllabus sekarang dah lain dah)

Aq akui sekarang ni aq sedang bermain dengan ‘api’ dalam erti kata lain bermain dengan risiko yang bermacam-macam. Hahaha, Aq sedar dengan keputusan yang aq buat semua. Cuma, aq sekarang sesungguhnya dalam kebingungan dalam jiwa ni! Hahaha. Nak minta tolong pada si DIA yang DI ATAS SANA. Itu semua konflik dalaman sahaja. Bisa diatur, buk…. Hehehe.

Sinonim dengan bermain dengan api ialah aq juga nak sampaikan bermain dengan kata-kata. Nak tahu sebabnya? Aq akui banyak kata-kata aq yang telah memakan tuannya semula. Hahaha. Padan muka la kat diri sendiri. Amek kau. Sebab tu aq nak mengingatkan kat kawan-kawan kat luar sana, bersihkan hati anda sebelum jadi hitam. Hitam bukan kerana buat dosa yang terang-terang tapi hitam dek kerana hati sentiasa tak berpuas hati dan dengki kat orang. Percayalah, setiap apa yang orang lain adanya part dia yang kita tak puas hati. Tak kiralah dia baik mahupun tidak. Macam yang pernah aq katakan dulu, kalau yang baik pun masih ada mulut-mulut yang nak memburukkan empunya badan, apatah lagi yang tidak baik?

Pesan Baba dulu kat aq, hati kita ini segala-galanya. Kita takkan tahu macam mana hati kita boleh jadi hitam. Kadang-kadang kita semua amalam cukup, siap dengan sunat-sunat, tapi kalau dalam hati kita terdetik riak dan seangkatannya, macam mana? Bukan nak kata yang amalan tak cukup boleh ada hati yang bersih. Mana la kita tahu hati kita bersih ke tak. Tak ada sapa pun taw. Tapi, kita boleh usaha bersihkan, betul tak? Dengan apa? Makanan rohani la. Zikir, munajat, doa dan selawat.

(Ok…… dh jadi macam pengisian apa plak dah ni)

Haha. Dua tiga hari ni, selalu aq dok mikir tentang hati aq ni. Sejauh mana bersihnya hati aq? Aq takkan sekalipun tahu. Sedih juga sebab rasanya macam biskut hangus yang hitam legam je hati aq ni. Tak tahulah. Bersabar dan berdoa sahaja pada-Nya. Seorang kawan pernah bertanya, kenapa benda sesimple memaafkan orang sangat susah kita nak buat? Kenapa? Jawapannya, hati kita. Kenapa nak di simpan marah tu? Kenapa tak nak maafkan dia? Senang jugak jawapan tu, kita manusia biasa dan penuh dengan kecacatan zahir dan batin.

Memang susah untuk kita maafkan orang bila kita dah marah dekat dia. Jujur aq pun sama. Memang ada sesetengah orang tu susah aq nak maafkan. Cuba kita fikir baik-baik, kalau kita tak maafkan orang tu, apa kita dapat eh? Kita puas hati ke? Puas hati ke sebab dia sebenarnya dalam jiwa asyik merana tak dimaafkan? Tu kira kita menzalimi orang. Menzalimi batin orang. Sekali dalam hidup kita, kita duduk dan muhasabah diri kita balik. Pernah kita dalam satu hari buat orang tak marah kat kita? We’ll never know. Tapi sebenarnya ada. Walau sedikit. Pernah tak kita tahu bila orang kata dia maafkan kita dia sebenarnya betul-betul ikhlas atau tak? We’ll never know. Memaafkan memang susah tapi cukup-cukuplah kita menzalimi batin orang. Sekali dalam seharian kita fikirkan kenapa orang tu buat kita marah? Mungkin silap kita kat dia, atau pun silap kita dulu-dulu kat orang lain atau pun satu ujian dari si Dia. Kita takkan pernah tahu. Allah banyak merahsiakan benda-benda macam ni sebab Dia nak kita terus yakin pada Dia. Sekali kita hilang yakin pada Dia, parah dah kita.

Contengan hari ni sekadar apa yang aq fikirkan dua tiga hari ini beserta dengan apa yang diskusi dengan kawan aq tu. Tidak ada kaitan dengan yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. (Cliche ayat pendahuluan cerita). Buat kawan aq yang nak STAM, Sabariah Salleh, aq syg ke mung! Bwt molek deh! Buat my huny Fatimatur Rifqah Yahaya, missing u a lot! You’re never a burden but an ease! Jgn down sgt, kayh! Buat kawan baik aq yang bajet comey, Mohd Anas Hj Mohd Yusof, study leklok. Aq tunggu ko smpi German! Ingt, aq xpnh lupe pun kat ko. Paling penting sekali untuk tiga orang yang specel ni, segala silap dan salah yang pernah berlaku dulu zaman tok tonggeng ke zaman jahiliah ke zaman bila-bila, semuanya aq dah tak ingat dah pun. Aq pun mohon maaf banyak-banyak terutama kt hamba Allah yg best day dy yg makin dekat tu….=)

Buat semua yang kenal aq, dan rase macam kenal aq dan terasa pnh jadi kawan aq ataupun yang masih lagi terfikir sape aq ni, to me, korang tak penah bikin salah apa-apa pun. Even kalau ada pun, aq dah tak ingat dah pun. Buang masa nak seksa hati sendiri. Hehehe.

 

p/s: credit to kawan aq tu sebab dia sentiasa buat aq terfikir macam-macam dan dia banyak support aq. mekaseh byk deh n maap byk!

Tiada ulasan

Komen