Carian

Khabar dari rantau

Salam

Akhirnya aq berjaya juga mengambil masa untuk menulis blog. Haha. Bukan selama ni tak ade masa. Banyak je masa lapang tapi aq agak malas nak menaip dan bercerita tapi hari ini aq rajin. Haha. Pejam celik-pejam celik dah masuk dua minggu lebih dah aq duduk kat Moscow ni. Kadang-kadang rasa macam tak percaya aje.

Yang paling aq tak tahan ialah, aq berjaya menjejakkan kaki ke tanah asing ini. Masa dekat airport KLIA ari tu, berdeba-debar rasa macam tak percaya aq akan terbang bersama kawan-kawan aq sahaja tanpa ahli keluarga. Yela masa kecik-kecik dulu selalu naik kapal terbang masa nak balik Kota Bharu ke atau nak pegi jalan-jalan negara jiran. Tapi pada hari tu, segalanya berbeza. Barang yang aq bawa pun sangat banyak.

Masa sebelum berangkat tu, tak nakla touching sangat. Tak nak rase berat ati sangatla kononnye.Sekali Tok Ayah dah mula menitiskan air mata dia, aq pun terus cair. Well, aq sangat sayangkan Tok Ayah. Kadang-kadang aq suka ajak dia datang rumah makan tengah hari atau makan malam. Suka borak-borak kosong ke dengar cerita dia. Memang agak terharu la juga. Sedih sangat. Lepas tu dengan Baba dan Ummi. Yang ini memang tak boleh nak cakap apa la. Memang aq tak menyangka satu hari aq akan kena hidup betul-betul sendiri.

So, berangkatlah aq ke London untuk transit ke Moscow. (sebenarnya keadaan jadi sangat kelam kabut dek kerana berlaku pertukaran secara mengejut. Hal itu tak perlula diceritakan). Selama 13 jam dalam flight MAS tu memang memenatkan. Kali terakhir aq naik flight selama itu ialah sewaktu aq berusia 8 tahun. Pergi ke UK nak melawat Ummi yang tengah buat Master. Bertapak di airport London pula selama 5 jam. Perjalanan ke Moscow tambah la lagi 3 jam. Wah~ memenatkan sungguh. JETLAG HABIS!

Sampai hostel, aq akui memang aq tak mengharapkan yang best-best memandangkan dah pernah dapat info daripada En. Bassit. So, aq menerima keadaan bilik aq dengan seadaanya. Tak nak demand-demand. Sebab aq sentiasa ingat dalam kepala aq, aq datang nak menuntut ilmu bukan nak jalan-jalan. Cukupla dengan apa yang diberi dan memadaila. Kalu duduk dengan penuh nikmat, takut pulak hanyut dengan nikmat. Well, Tuhan tu Lebih Mengetahui apa yang sesuai dan apa yang tidak untuk makhluk-Nya. Dah dua minggu lebi haq dekat bilik ni, elok aje. Alhamdulillah.

Nasib kami sangat baik kerana kelas start pada hari jumaat, Kami ada tiga hari untuk mengadaptasikan diri dengan keadaan di Moscow dan berehat daripada jetlag. Apa lagi, senior-senior terus angkut kami pergi barang keperluan di satu tempat membeli-belah yang besar lagi penuh dengan bermacam-macam barang. Kitorang panggil MEGA. Tapi dekat situ ade IKEA, AUCHAN, OBI dan banyak kedai kecik-kecik. Acap juga pergi situ. Sabtu baru ni aq dah dapat ‘trenchcoat’.

Kalau nak bandingkan antara keadaan di Moscow dan di Kuala Lumpur, sangat banyak. Ada yang baik dan ada yang buruk. Kalu yang baiknya, orang-orang kat Moscow semuanya jalan dengan hadlaju yang agak laju. Even nenek yang pakai tongkat pun masih gagah untuk berjalan. Satu benda yang aq agak kagumla. Kalau naik transport awam tu, tengok ramai je nenek yang pakai baju cantik-cantik tak tahu ke mana hala tuju mereka. Kalau jenis nenek yang mesra, dia tegurla kami students perempuan sebab kami je kelompok pakai tudung sebegitu. Nanti macam-macamla dia puji. Cantikla, bagusla, itulah inilah. Mula-mula dulu tak kesah sangat. Tapi kalau melambung sangat puji, kita rasa tak sedap hati pulak. Tak pasal-pasal rasa bongkak ke apa ke. Ada aje muslim kat sini. Ramai je kami jumpa. tapi majority pakai selendangla.

Bab mencari makanan halal tu setakat ini kami tidak mengalami sebarang masalah yang terukla. Ayam halal, daging halal semuanya ada di jual. Even dekat pasar raya besar tu dia letak tanda tulis ayam halal dan daging halal. Packaging untuk ayam dan daging halal pun senang dibezakan. Kalau bab makanan kering tu, mestilah kena berjaga-jaga tapi kami semua dah dimaklumkan yang mana boleh dan yang mana tidak. Lagipun ada satu kedai makan tu khas makanan hala sebab tauke kedai tu pun orang Muslim. Makan kebab ke ayam panggang ke apa-apa la kat kedai tu la.

Universiti kami agak jauh la dari hostel. Sejam perjalanan. Ada macam-macam option untuk ke kelas. Nak naik bas ke metro ke tramvai ke trolleybus ke boleh tapi kena tahu route la. Kalau pakat hentam naik, entah nanti sesat kat mana-mana pulak. Memang mula-mula tu rasa malas nak gerak ke kelas awal, tapi apa boleh buat. Ikut ajelah rentak tu. Nak tak nak kena juga bangun awal. (sekarang tengah summer. malam di sini sangat pendek. kebiasaannya aq tidur lepas subuh sebab takut terlepas subuh). Lama-lama insyaAllah biasa la tu dengan sistem kat sini.

Kalau nak diceritakan pasal apa yang dah berlaku sepanjang berada di sini memang banyak. Aq ni dah boleh masuk kategori lewat mengupdate blog. So, kalau aq masih rajin atau sisa baki rajin tu ade lagi, nanti akan aq ceritakan lagi. InsyaALLAH dalam masa terdekat ini.

Tiada ulasan

Komen