Ahad, 13 November 2016

My style of pantang

Assalamualaikum

Hari ini genap 30 hari aku bersalin. Cerita kali ini pasal pantang.

Aku berpantang boleh dikategorikan sebagai pantang moden. Ummi dan Ibu (MIL), dua-dua tidak strict mana dalam berpantang: dari segi pemakanan mahupun bab jamu-jamu.

Antara perkara yang aku buat masa pantang:

1. Minum air akar kayu.
Masa first time berpantang dulu, Ummi siap pesan kalau rasa payau atau pahit campur sikit dengan madu. Bila try minum, rasa dia okay je. Campur madu bagi ada rasa, sebab pada aku rasa dia kosong. Hehe. Air akar kayu ni kalau ikut adat berpantang paling sekejap 44 hari berpantang tak silap, tapi aku habiskan satu paket je. Tahanlah 30++ hari.

2. Sapu minyak herbanika Nona Roguy dan pakai bengkung.
Ummi yang belikan bengkung masa aku mengandungkan Wildan dan pos ke Russia. Aku agak teruja masa Ummi whatsapp cerita dia nak belikan bengkung. Entah kenapa aku teruja tapi lepas bersalin, pakai bengkung buatkan aku rasa selesa. Mungkin sebab selama mengandung perut padat. Haha. Ummi belikan bengkung tradisional dan aku terpaksa google untuk cara pakai. Bengkung ni juga aku pakai pergi exam lepas dua minggu bersalinkan Wildan. Minyak Nona Roguy pun Ummi belikan dan dipos. This time around, aku beli dan tambah krim barut. Best!

3. Seminggu pertama aku rehat sehabis baik.
Kenapa seminggu pertama je? Sebab aku tak boleh nak tahan sangat tengok keadaan rumah. Bukanlah tak ada orang nak buat kerja, cuma kadang-kadang cara kerja dan perlaksanaan tu tak sama dengan cara aku. Hehe. Semua yang berat aku masih serah pada orang.

4. Tidur waktu baby tidur.
Automatically aku jadi baby sekejap sebab join dia tidur. Masa lepas bersalinkan Wildan ada dekat dua minggu pertama aku jadi macam baby, tapi lepas bersalinkan Mukhlis kali ni, aku jadi baby dua tiga hari pertama je.

5. Berurut.
Ini masa bersalinkan Wildan memang tak buat sebab duduk tempat orang. Aku memang suka berurut dari zaman bujang. Cuma kesal sikit masa berpantang anak sulung tak sempat nak buat. Sebelum bersalin aku dah buat survey sejak tahu short cervix, sebab takut terbersalin awal. End up aku ambil tukang urut dari kedai spa belakang rumah je. Spa ni pun guna produk Nona Roguy, itu yang buat aku berminat plus siap bertungku dan mandi herba. Hehe.

Personally, berurut lepas bersalin banyak membantu sebab pengalaman aku yang tak berurut lepas bersalinkan Wildan dulu, sepanjang aku mengandung kali kedua aku sakit pinggang. Dari perut tak ada sampailah memboyot. Aku tak boleh berdiri lama, aku tak boleh buat kerja rumah banyak, sedih sangat rasa. 9 bulan mengandung, hampir 9 bulan juga aku sakit pinggang.

Basically inilah my style of pantang. Bab makanan aku jaga dari segi makanan yang berminyak, buah dan sayur exotic, air sejuk dan berais. Yang mana aku rasa tak boleh, aku cuba elakkan. Masa kat Russia, tanya doktor makanan apa yang tak boleh makan dan jawapan doktor simple, kalau baby okay, then it's okay to eat. Haha. Ummi dan Ibu pun cakap benda yang sama, kalau baby kembung atau nampak tak kena, check apa yang aku makan.

Aku kalau boleh berpantang tak nak sampai menyusahkan orang sebab both Ummi dan Ibu masih bekerja dan suami pun bukan boleh cuti lama-lama. Mujur sepanjang pantang Wildan tak ada meragam macam sebelum bersalin. Dia nampak aku tak boleh layan dia, dia cari orang lain untuk minta buat susu ke nak bermanja. Wildan pun pandai bawak diri bila bosan sama ada melukis atau main masak-masak offer masakan dia.

To me, nak berpantang style macam mana ikutlah, asalkan bagus untuk kita dan baby. Aku buat survey juga pasal pantang ni dan bermacam jenis aku jumpa mengikut budaya dan adat. Pernah juga terfikir kalau bukan orang Melayu, bukan di Malaysia, agaknya macam mana budaya berpantang diaorang?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.