Jumaat, 11 November 2016

Losing the baby weight

Assalamualaikum

Apa itu baby weight? Aku tak tahu apa frasa yang sesuai dalam bahasa melayu, berdasarkan pemahaman aku baby weight ni adalah jumlah berat badan sepanjang mengandung. Bila mengandung, badan orang perempuan akan berkembang untuk menampung baby. Baby weight ni bukan 100% berat baby, ada juga berat air ketuban, berat badan ibu yang naik dan banyak lagi.

Pengalaman aku mengandung dua kali ni, jumlah berat yang naik tak pernah naik sampai 15kg. Aku tak pasti bagus ke tidak sebab Ummi mengandungkan aku naik berat badan almost double katanya. Masa mengandungkan Wildan jumlah berat yang naik 12kg. Dan masa Mukhlis baru ni pun cuma 10kg. Lagipun dua-dua hero lahir bawah 3kg. Comel-comel belaka.

Alhandulillah, selepas bersalin (dua-dua anak ni), aku hilang baby weight dalam masa dua ke tiga minggu. Cuma masa lepas bersalinkan Wildan, bukan baby weight je hilang, berat badan aku sebelum mengandung pun turun. Dan aku tak boleh nak naikkan balik sampailah mengandungkan Mukhlis. Wildan memang kuat menyusu. Mukhlis pun sama.

Macam mana aku boleh hilangkan baby weight dalam masa dua minggu? Secara jujur aku tak ada teknik mahupun amalan khusus. Mungkin sebab usia, mungkin sebab anak-anak lelaki, mungkin sebab cara pemakanan, banyak mungkin. Aku sendiri tak boleh nak kata mana sebabnya.

Aku share sikit apa yang aku buat sepanjang mengandung dan selepas bersalin.

1. Masa mengandung makan bukan untuk dua orang tapi makan untuk tambah nutrient.

Aku jumpa article dari pinterest pasal ni. Orang dulu-dulu selalu kata "bila mengandung kena makan untuk dua orang". Biasanya kita faham portion makanan kena double. Yes, memang selera makan bertambah masa mengandung tapi tak bermakna kita kena doublekan portion makanan kita. Aku bukan pakar nutrisi untuk bercerita panjang lebar bab ni, tapi boleh refer mana-mana pakar. Aku jenis yang makan sekadar yang cukup (tak kenyang dan tak lapar), bukan sebab diet tapi sebab aku tak suka bila perut penuh sangat dan tak selesa dengan keadaan macam tu. Bila mengandung kita makan untuk tambah nutrient dalam badan untuk bagi nutrient pada baby dalam badan. Lagipun berat baby akan naik sikit-sikit dan ada graf dia. Tak semua yang kita makan pergi pada baby dan peratusan berat baby sikit je.


2. Elakkan makanan yang membahayakan baby dalam perut.

Boleh check online atau tanya doktor atau orang berpengalaman untuk bab makanan yang tak boleh dimakan sepanjang mengandung. Ada sebab kenapa makanan-makanan ni tak dibenarkan. Aku memang banyak berjaga-jaga masa mengandung. Even terliur nak pun, aku cari alternatif. Hehe.


3. Lakukan aktiviti harian seperti biasa masa mengandung (kena ada nasihat doktor)

Masa mengandungkan Wildan memang aku sempat coach netball sekejap. Dan... aku jenis kuat window shopping, so memang aktiviti window shopping aku suka buat paling kurang sebulan sekali, sejam ke dua jam (sampai sebelum bedridden). Incik suami sangat baik sebab sudi teman. Haha. Lepas tu dia buat lawak reaction aku tengok barang. Aku pergi kelas pun macam biasa, hadap sesak pagi, berjalan selama 15-20 minit ke kelas, naik tangga sampai 4 tingkat. Haha. Masa mengandungkan Mukhlis pun sampai sebelum bedridden aku sempatlah lasak tapi tak lama sebab sakit pinggang teruk. Cuma bila masuk trimester ketiga ada short cervix, nak tak nak kena rehat je. So, aktiviti harian ini bergantung pada individu. Ada yang sehari sebelum bersalin pun masih gagah, ada yang tiga bulan sebelum bersalin dah kena rehat atau warded hospital.


4. Keep track kenaikan berat badan.

Aku akan check berat badan seminggu ke dua minggu sekali. Lepas musim alahan, berat badan aku naik mendadak sangat. Berlaku pada dua-dua pregnancy. Dan memang kena warning dengan doktor. Hehe. Sekali je naik berat badan mendadak sepanjang mengandung, mungkin sebab lepas habis alahan barulah sedap nak makan. Aku check juga kenaikan berat badan baby. Masa kat Russia dulu, bila dah masuk minggu ke-24 tak silap, dua minggu sekali check ultrasound dan aku akan check (online boleh cari) the ideal weight of baby during that week. Even aku punya weight increase pun aku jaga sebab aku kategori normal to underweight. Masa Wildan BMI normal sipi-sipi (sikit lagi nak underweight) sebelum mengandung tapi masa Mukhlis BMI aku underweight. Pertambahan berat badan sepanjang mengandung akan berbeza ikut BMI.


5. Lepas bersalin berpantang sebaiknya.

Aku akan share pasal cara aku berpantang. Sejujurnya aku tak ikut 100% gaya orang dulu, tapi masih berpantang juga. Tapi aku percaya penjagaan sepanjang pantang sangat memberikan kesan jangka masa panjang. Masa pantang aku suka sapu minyak herbanika dan pakai bengkung selama dua minggu ke sebulan. Memang favourite sangat buat ni. Even aku terpaksa keluar lepas dua minggu bersalin, aku pakai juga bengkung atas nasihat Ummi.


6. Menyusukan anak sekerap yang boleh.

Breastfeeding sangat membantu walaupun sakit sikit. Ibu-ibu yang menyusu mesti tahu bila menyusu sakit rengat rahim ada masanya sangat kuat. Sebab bila baby menyusu, ada hormon yang dikeluarkan untuk mengecutkan rahim. Since anak dua-dua lelaki, memang sangat kuat menyusu. Sakit rengat ni biasanya seminggu je. Kena tahan sikitlah demi anak dan diri sendiri. Sambil tu, menyusu badan mengeratkan hubungan antara anak dan ibu. Anak dua-dua hero, lepas tu muka kopikat ayah, ayah pula jenis suka main dengan anak-anak, aku garang, so inilah peluang aku merapatkan hubungan. Haha.


7. Senaman ringan selepas bersalin.

Based on capability body. Aku bukanlah kaki bersenam tapi aku susah nak duduk diam sikit. Aku berpantang memang minggu pertama yang aku rehat tak buat apa, jadi baby. Masuk minggu kedua aku akan mula buat kerja-kerja ringan dalam rumah. Yang dalam rumah ye. Setakat basuh pinggan, lipat baju, sapu lantai sikit. Kerja-kerja aku mampu. To me, that is part of exercise. Hehe. Masuk minggu ketiga upgrade sikit. Jangan push diri bila penat. Aku pun ada hari terbaring lesu sebab rasa badan tak larat. Cuma aku memang tak keluar rumah sampai 30 ke 40 hari selepas bersalin. Kalau terpaksa keluar pun pergi klinik sahaja dan mesti pakai bengkung. Lasak-lasak pun, dalam rumah. Bab bersenam ni tak sama untuk semua orang. Aku bersalin normal dan tak jahit. Alhamdulillah recovery tu cepat. Dan, aku suka buat kegel excersice. Lepas dua minggu, aku get back buat kegel.


So, inilah antara benda yang aku buat semasa dan selepas mengandung. Nothing special. Apa-apa refer doktor dulu ye sebab badan semua orang lain-lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.