Rabu, 16 Januari 2013

Cinta ke Syurga

Salam.

Hanya satu entri yang sanga pendek dan maybe agak cliche. Sebab semua orang tahu apa maksud cinta ke syurga ni dan secara jujur yang menulis bukanlah orang yang layak untuk membicarakannya. Cuma untuk mengingatkan kawan-kawan yang sedang membaca entri ini untuk lafazkan kata cinta pada yang tersayang.

Cinta ke syurga memang sesuatu yang cliche sekarang ni tapi, pernah terfikir tak yang mak ayah kita yang kita sayang akan sama-sama duduk dengan kita ke masa kat akhirat nanti? Adik-adik kita? Kawan-kawan kita? Perasaan sayang sesama makhluk, tak kira sama jantina atau berlainan, adalah satu benda normal. Bukan benda pelik.

Ingat tak masa kecik-kecik bila mak ayah marah kita, the most common sentence yang diaorang akan cakap ialah, “Marah sebab sayang”. Jujur, masa kecik-kecik akan terlintas rasa, kalau sayang kenapa nak marah-marah sampai kita tak suka? Bila dah besar, dan jadi kakak ni, memang aku akui, marah sebab sayang bukan satu cliche tapi satu fakta. TETAPI, marah di sini bukan bermaksud marah yang secara tiba-tiba. Marah yang bermaksud tegas. Marah yang bermaksud peringatan. Marah yang bermaksud mendidik. Bukan semata-mata marah.

Sedar tak sedar bila kita sayang seseorang, kita ada tendency untuk tak nak dia terlibat dengan benda-benda tak elok, kita nak dia jadi baik. Itu secara duniawinya. Secara ukhrawinya, kita nak orang yang kita sayang tu bersama dengan kita kat syurga. Macam mana? Kita ajak dia buat semua perintah Allah dan halang dia dari buat benda yang Allah tak suka. Percaya atau tidak, bila kita sayang dan cinta seseorang tu kerana Allah, kita akan sentiasa doakan dia, sebut nama dia satu dalam doa kita. Sebab kita nak dia bersama dengan kita, kalau tak di dunia, di akhirat, di syurga.

Bila kita sayang, kita akan berusaha untuk tolong atau ayat jiwang, berkorban demi yang tercinta. Korban apa untuk di syurga bersama keluarga, bersama yang tersayang di syurga kelak? Ego kita. Korbankan ego kita yang tak ada nilai itu, untuk memohon kepada Allah, untuk merayu dan berserah kepada Allah. Korbankan ego itu dengan buang perasaan benci bila bergaduh. Korbankan ego itu dengan ucapkan kata maaf. Tak rugi. Apa salahnya, kita korbankan masa kita untuk duduk dengan keluarga kita, dengan yang tersayang untuk kongsi apa yang kita tahu? Cinta biar sampai ke syurga.

Pernah terfikirkan tak yang bila kita tak redha dengan orang yang kita sayang, susah nak maafkan dia, kemungkinan besar untuk dia bersama dengan kita kat syurga tu sangat tipis? Sabar dan terus sabar. Itu yang diajar Allah. Jangan kerana ego, hilang semuanya di akhirat kelak.

Letakkan satu mind set, kita sayang, kita cinta, kerana Allah, kerana nak dia rasa nikmat iman dan islam, nak dia masuk syurga. Bukan sebab kita sayang or bak kata mat salleh, “because i say so”.

Siapa dengan kita di akhirat kelak, kita tak kan tahu, yang penting biar kita sayang sampai ke syurga.

 

 

p/s: Say I Love You to your beloved ones!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.