Selasa, 24 Julai 2012

When we get together

Salam

Uwaaaaaaa~ alhamdulillah, syukurnya. Aku dapat merasakan ketibaan Ramadhan.

Baiklah. Baju raya dah lama di tempah. Dan baju raya aku tahun ini adalah warna-warna yang diluar kebiasaan yang dipakai.  Segan pulak. Rasa lain je.

Sempena Ramadhan tahun ini. semua adik-adik aku sempat merasa bersahur dan berpuasa di rumah. Termasuk the little one tu. Yes. Sekarang ni, kalau diajukan soalan tentang bilangan adik beradik aku, jawapan yang pasti ialah TUJUH dan aku yang sulung. Walaupun sudah berusia 21 tahun, masih ada adik kecil yang baru berusia sebulan. (21 tahun sebab dalam tahun hijriyah, umurku sudah genap 21 lagi-lagi pada 3 Ramadhan baru-baru ini!)

Yes, dah tua segini pun, masih ada adik baru! So, please, jangan salah faham bila nampak gambar aku bersama si kecil Nadia Amanda. Unik sangat namanya. Dipilih molek oleh ibunya. (Lupa pula maknanya~)

481936_464597590219638_87496852_n

Yeay~ Alhamdulillah. Inilah rezeki kami. Hehe. Bersyukur tak terhingga. Bila lagi lah, masa nak bersama kan?

 

p/s: a month passed by so quickly!

Rabu, 18 Julai 2012

Ya Allah, Alhamdulillah

Salam.

Tak sangka Ramadhan kembali menyapa kita semua.

Macam mana dengan persediaan kita untuk bulan yang penuh mulia lagi berkat ini? Berdebar-debar tak? Sesungguhnya, seharusnya kita bersyukur sangat dengan kedatangan bulan ini, kerana bulan ini dikatakan syaitan diikat. Maknanya, kita diberi peluang untuk melakukan amal ibadat tanpa gangguan mereka yang dilaknat. Kita hanya bermusuhan dengan diri kita sahaja. Jangan lepaskan peluang ini. Gunakan masa sebulan ini dengan sebaiknya. Dan…. paling penting, sucikan diri dan bersihkan jiwa sebelum melangkah masuk ke bulan mulia ini. Bukan apa, kalau nak tunggu masuk Ramadhan baru nak mulakan segala operasi membersih memang merugikan. Nanti, hanya sempat membersihkan tetapi tak sempat nak gilap. Sebab itu Allah dah berikan kita 11 bulan untuk membersihkan diri kita.

Ya Allah~ Gembira sangat nak Ramadhan. Tetapi ingat ye kawan-kawan! Jangan kita gembira kerana adanya RAYA PUASA selepas selesainya Ramadhan kelak, gembiralah kerana Allah memberikan kita kupon-kupon dan tiket-tiket serta bonus-bonus pahala untuk kita beramal ibadah dalam bulan ini. Di pesbuk, majalah JOM! semangat membuat countdown ketibaan Ramadhan dan macam-macam lagi post memeriahkan kedatangan bulan ini.

Sekaligusnya, hajat di hati ini ingin mengajak semua, sahabat handai, saudara mara untuk memeriahkan lagi Ramadhan ini dan anggaplah ini Ramadhan terakhir kita. Ajal maut itu di tangan Yang Maha Esa. Rahsia milikNya yang nyata. Manfaatkanlah dengan sebaiknya.

Jom! Kita sama-sama membersih serta menggilapkan iman kita!

 

p/s: Semoga amalan kita berkekalan untuk selama-lamanya, bukan sekadar dalam masa bulan Ramadhan ini!

Jumaat, 6 Julai 2012

Berita kesedihanku

Salam

Setelah dua minggu bertapak di rumah, memang macam-macam yang terlintas untuk di tulis, cuma tak terulis. Rutin harian kat rumah pun macam robot pun ada juga. Nak tengok tv pun, at the end tak tengok pun. Nak main laptop pun, at the end tak main pun. Bosan memang bosan.

Erk. Tak lama lagi nak Ramadhan dah. Amacam kawan-kawan? Prepared or not for the holy month? Bab Ramadhan akan aku coretkan dalam satu entri lain.

Aku cuma nak meletakkan satu entri pendek mengenai arwah kucingku. (Jangan terkejut). Yes, memang ajal dia dah sampai. Baru dua tiga hari lepas aku dimaklumkan tentang pemergiannya. Sedih memang tak terkata. Biarpun baru sebulan aku main acah-acah dengan dia, bising-bising marah dia sebab gedik sangat, tapi terkesan kat hati. Terlintas jugaklah dihati nanti nak beli kucing. Tapi, aku tahu, tiada ganti bagi yang sudah hilang. Sedih kot.

So, inilah berita kesedihanku. Sekadar memaklumkan.