Carian

Winter break in Moscow

Salam

Ok. Secara official nya, aku dah seminggu start winter break. Cuma, last week ada macam-macam aktiviti sebab masih ramai yang berada di Moscow ni. Start hari sabtu (21 Jan) bilangan manusia di asrama MAI semakin berkurangan dek kerana percutian mereka. Ada yang pergi ke Sepanyol, ke Turki, ke Mesir dan ada juga yang balik ke kampung halaman di Malayasia. Aku pun nak balik jugak tapi aku nak balik dengan surprise! Without anyone knowing that I’m actually going home. Tapi kena tunggu duit ada lah. Nak beli macam-macam nak bawak balik ke Malaysia.

Well, secara jujurnya, tahap kebosanan memang agak tinggi juga sebab dah mati akal nak buat apa dalam bilik. Salah satu choice yang aku ada ialah cooking. Memang ada plan nak buat cookies. Choc chip cookies~ Last time masa bosan, aku buat agar-agar. Tapi tak ada milo, so agar-agar tu tak sedap mana la. Bilik aku, nobody is going anywhere. Kakak-kakak ni dah nak abih dah. Tinggal setahun je lagi. Kanak-kanak batch aku pun, bukanlah semua yang pergi travel pun. Yang mana ada keinginan nak pergi berjalan-jalan je. Yang tak berkeinginan jadi macam aku lah. Duduk dalam kebosanan. Hahaha. Dah seminggu aku cuti ni, aku dah layan macam-macam movie dan television series dan ceramah ustaz Azhar. Sampai satu tahap tu, tidur pun jadi pengisi masa kosong ni.

Hari tu, nak hilangkan bosan, aku pergi window shopping. Yela, duit tak ada dan aku rasa dah sampai masa aku stop beli baju-baju ke kasut ke apa-apa yang cumalah dalam senarai kehendak dan bukan keperluan. Aku masih ada banyak masa di sini, InsyaAllah~ Kawan aku memang dah beli kasut, baju ‘bubble’,mafla. Aku masuk kedai fevret aku. Ada satu baju tu memang aku dah aim dari bulan sebelas lagi. Masa aku first jumpa harga dalam 799 rubel (around RM79), datang lagi masa bulan 12, dah jadi 459 rubel (around RM45) dan aku tengok lagi, (nasib baik ada lagi), dah jadi 249 rubel (around RM25). Baju tu baju kotak-kotak yang labuh, yang sememangnya design labuh. Except for the fact yang dia ada getah cerut kat pinggang. Tapi getah tu aku boleh korek kemudian hari dan buang getah yang menyemak tu. Eksaited ke main lain la aku kan? Hehe.Tak rugi menanti.

Dalam masa cuti ni pun, banyak benda yang berlaku kat aku. Yang baik dan yang buruk. No need for me to actually telling the stories of them. Cuma aku rasa all the things that happened for these few days adalah kerana kehendak Allah juga. Tak tipu ada masa aku lalai dan leka kut dengan kebosanan ni. Hebat sangat kalau aku tak lalai. Ada benda baik yang berlaku menyebabkan aku tersenyum dan gembira, ada juga benda yang buatkan aku menangis kesedihan. Bila aku ingat Allah, minta tolong Dia kuatkan semangat aku, Alhamdulillah, Dia membantu aku. Tapi masih, kadang-kadang aku lupa juga kat Dia.

Bila aku rasa apa-apa kan, aku cakap kat kawan aku ni. Pesan dia cuma satu je kat aku dan aku sentiasa ingat. “HAVE FAITH IN ALLAH”. Kami dua-dua pun bukanlah baik mana. Tapi, kemungkinan besar dia lebih kuat dari aku. Berbanding aku yang lemah dan cengeng ni. Memang betul pun apa yang kawan aku ni cakap. Aku tengok benda yang berlaku kat dia. Ada satu hari tu, dia memang down. Down sangat. Kalah aku kot. (Suka-suka judge~) The next day, dia back to normal with a good news. Having faith in Allah is not a waste. Aku gembira bagi pihak dia la sebenarnya. Kalau kita yakin dan percaya pada Allah, insyaAllah, Dia akan lead kita dalam setiap keputusan yang kita lakukan. Tuan milik hati adalah Allah. Yang menggerakkan naluri adalah Dia. It’s up to us nak dengar cakap Dia atau nak dengar ego kita semata-mata.

Well, that’s it for the entry. Just wanted to share what’s been happening to me during the winter break and a few reminder to myself and you all.

 

 

p/s: Allah itu Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Segala yang ditetapkanNya adalah untuk kebaikan kita. Yang memilih adalah kita. Pilih antara ketaatan kita atau keegoan kita~

Tiada ulasan

Komen