Rabu, 11 Januari 2012

Kita siapa?

Salam

Alhamdulillah. Akhirnya, aku berjaya juga beli internet. Baru dua hari tak ada internet dah buntu akal kebosanan. Teringat zaman sekolah dulu, kat asrama tu mana ada internet, elok aje aku hidup. Well, itu asrama la, memangla sibuk dengan peraturan itu ini, memanglah tak ambil kisah sangat pasal tv ke internet ke handphone ke. Memang tak diperlukan kot. Tapi sekarang ni, tak ade internet macam dah tak tahu nak buat apa. Haisyh, susah jugak hidup bersama kemajuan teknologi ni, kan?

2x3_rukun_islam_&_rukun_iman_2

Tak apalah. InsyaAllah, entri terakhir hari tu aku ada sebut pasal nak mention beza antara mukmin dengan muslim. Basically ni dalam pendidikan syariah islamiah tingkatan empat ke lima, adalah sentuh pasal benda ni. Kalau perasan, even dalam al-Quran pun ada sesetengah ayat tu skop dia hanya untuk mukminin dan skop dia untuk muslimin. Hampir sama dengan tauhid uluhiyyah dan tauhid rubbubiyyah, cuma yang bezanya, ini hanya melibatkan semua yang menganuti Islam itu sahaja. Asas agama kita ialah rukun islam dan rukun iman. Tapi, bila difikirkan balik, berapa ramai antara kita ni yang berpegang dengan sebetul-betulnya berpegang kepada kedua-duanya. Kalau dihayati rukun islam, kelima-kelima perkara ialah ibadah kita, yang mana kita buktikan keimanan kita dengan perbuatan. Rukun iman pulak kepercayaan kita, yang membuktikan keimanan kita dengan hati dan keyakinan.

12Rukun Iman Poster

Cuba kita fikir mana lebih baik mukmin ke muslim? Mungkin ada yang jawab, sama je, dan mungkin ada jawab nak jadi mukmin ataupun muslim. Mukmin itu mereka yang mengaku beriman kepada rukun iman dan rukun islam serta beramal dengannya, tetapi muslim itu yang mengaku beriman kepada rukun iman dan rukun islam. Sekadar mengakui tak cukup, kena buktikan dengan amalan kita dan kehidupan seharian kita. Itulah beza antara mukmin dan muslim. Semua mukmin itu adalah muslim tapi tak semua muslim itu mukmin. Faham tak? 

Kita ada banyak pilihan jalan dalam kehidupan kita. Pilihlah jalan yang terbaik itu kebaikan kita di dunia dan di akhirat kelak. Apa-apa yang kita buat akan memberi kesan sama ada di dunia atau di akhirat kelak. Menjadi muslim itu mudah tapi menjadi mukmin itu tak mudah. Ada turun naiknya. Teringat masa di konvensyen hari tu, Dr. Fauziah ada menyebut tentang syukur. Pernah tak kita bersyukur masa susah? Mungkin ada yang pernahla kan. Tapi berapa peratusan hati kita ni nak bersyukur bila susah? Ada satu ayat dalam al-Quran, (maaf tak ingat ayat dari surah mana), yang mafhumnya memperingatkan kita, bahawasanya bagaimana kita ni boleh kata kita ni orang yang beriman sedangkan diri kita tak diuji. Bila datang masa susah tu, reflect diri kita, mungkin sebab dosa-dosa zaman gelap kita dulu. Bila datang susah tu, tadah tangan dan bersyukur, kemungkinan kesusahan itu adalah penghapus dosa kita. Allah itu Maha Mengasihi lagi Maha Pengampun.

Sama-sama kita reflect diri kita.

 

p/s: Exam dah nak abih dah~hepi kut. Alhamdulillah, Allah tu sayang aku~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.