Carian

Just a short entry

Salam

Alhamdulillah. Setinggi-tinggi syukur aku panjatkan kepada Allah S.W.T sebab masih aku peluang untuk bernyawa dan peluang untuk berjuang di bumi Moscow ini. Akhirnya, untuk semester pertama aku di MAi sudah pun tamat dengan bangganya.

Ok. Just a short entry here. Exam di sini memang membuatkan aku sedar sangat dengan kekuasaan dan keesaan Allah. Dia memang sweet lagi romantik. Walaupun aku kadang-kadang leka atau alpa, Dia masih tolong aku even in the simplest form ever. Kat sini exam are based on how you are in your class. Kalau rajin dan nampak effort yang tinggi walaupan tak pandai mana, but it worth it. Contoh, dalam kelas mathematical analysis, ade la dalam half of the class tak ambil exams due to attention and quizzes result. Gembira la jugak sebab tak payah ambil exam. Exam kat sini memang mencabar dan memerlukan kesabaran yang sangat tinggi. Aku ambil exam physics pun mengambil masa 6 jam untuk dapatkan result. Almaklumlah kan, examnya kena ambil bilet (kertas soklan), prepare untuk soalan tu and then jumpa lecturer (lecturer yang jaga exam kita), on the spot, oral exam. And walah! Result pun tahu on the spot. Best kan?

Masa tengah ambil exam. Bila sesak atau out of idea, aku minta tolong Allah. Aku doa. Bila aku teringat dosa aku dengan Dia, tak layaknya aku nak meminta dalam keadaan begini dengan Dia. One thing yang berlegar dalam fikiran aku, dengarkah Dia permintaan aku ni? Sungguhpun aku rasa tak layak, it’s not me and it’s not whoever to decide qualified or not for me being heard by Him. Hanya Dia yang mengetahui. Having faith in Him is indeed our most powerful srength.

Kat sini, dengan exam sebegini rupa, aku boleh jadikan benda ni sebagai analogi atau simulasi. Sebelum ambil paper tu, dok fikir ok ke tak result nanti. Ofkoslah berdebar. Ambil exam, then on the spot kena tanya. And then terus tahu result! Wah~ Very scary. Analogi sangat mudah. Just imagine it’s Hari Kebangkitan. Kita dikumpulkan. Dengan berdebar menanti amalan ditimbang dan disoal pula dan terus tahu ke mana hala tuju kita. Huhu. Kat atas dunia ni, dengan exam, boleh la aku nak repeat exam kalau tak lepas. Kalau kat padang mahsyar, boleh ke aku nak minta dihidupkan semula? Owh, semestinya tidak! Sangat menakutkan. And yang paling utama ialah, lecturer menilai students mengikut effort mereka. Rajin ke tak datang kelas. Paying attention or not. Rajin ke tidak. They are looking for effort on how we are studying not the result of your studying. Sama juga dengan Allah S.W.T. Dia melihat kepada kesungguhan kita dalam mentaati perintahNya dan menjauhi laranganNya. Bukan kepada result. Dengan kesungguhan lahir istiqamah. Biar sikit, lama-lama dengan istiqamah, akan jadi bukit juga~ So, kawan-kawan mari kita tunjukkan effort kita!

 

p/s: Showing your effort is how you convince people and also Him. Ingat, Allah sangat Pemurah lagi Pengasih.

Tiada ulasan

Komen