Khamis, 22 Disember 2011

Smile.Smile.Smile

Salam.

Sekarang memang tengah dalam tempoh tak-lama-lagi nak exam dah cik kak oi! Memang agak stress juga la. Sampai aku ade niat nak gali kubur tokoh-tokoh matematik ke fizik sebab jumpa benda-benda yang pelik. Memang stress kot. Tapi disaat aku berjaya memahami konsep yang diaorang jumpa, aku rasa masa aku stress memang aku dah tak betul dah. Hahaha.

Ok. Kali ni bukan lagi pasal kahwin. Tak ada perbincangan lanjut lagi. Tengah sibuk nak exam ni. Fizik tu masih dalam blur lagi tu. Huhu. Ok. Tamat di sini mukadimah.

Tajuk hari ni smile. Jom sama-sama kita amalkan senyum. Senyum itu kan sedekah. Senyum itu kan penawar duka. Senyum itu kan satu senaman. Cerita pasal senyum ni, aku teringat pesanan seorang pakar motivasi waktu sekolah dulu. Dia cakaplah, sebelum tidur kita senyum dan bangun dari tidur pun senyum. Selain dapat jadi senaman untuk otot-otot pipi kita, dapat juga bantu hati kita. Memanglah senyuman sangat banyak maknanya, senyum sebelum tidur tanda syukur pada Allah bagi kita peluang untuk hidup dan lalui pengalaman-pengalaman yang kita lalui sampai sebelum tidur. Senyum bangun dari tidur tanda kita bersyukur Allah masih memberikan kita nyawa untuk terus hidup mengabdikan diri kepada-Nya. Kesimpulan yang mudah, senyumlah eh?

Hari ni aku tersenyum je. Dapat tengok salji kot! Salji tebal….Senior kata ni baru takat buku lali. Apa kesah, kan? Tunggu sampai takat lutut ke pinggang ke, baru syok. Tak kesahla kan. Pagi-pagi masa pergi kelas je, salji tengah turun. Sempat aku amik salji nak buat bebola salji, tapi tak boleh. Dia macam pasir sikit. Tak berjaya membuat bebola salji. Tapi tak apa, aku masih senyum. Seronok sangat Allah bagi peluang untuk aku rasa salah satu musim ciptaan Dia. Best kut. Main snow fight macam best. Beku kot!

Semalam, aku buka la grup dorm aku masa kat KKJ dulu. Tetiba ada yang post pasal bekas ketua rumah aku yang bertunang dengan junior kami. Umur 19 dengan 18 tahun. Memang hot news laaaaa. Almaklumlah, kalau kat KKJ tu nak mengenali junior tu memang agak payah melainkan anda itu ketua pelajar ke ketua rumah ke ketua umum ke pengerusi badar ke pengerusi hawa ke atau mana-mana jawatan tertinggi la. Hehe. Tersenyum je la aku depan skrin laptop ni. Berita lain pulak, kawan aku yang tengah belajar kat Jordan tu pregnant. Waaa~ ok. Tak adalah hot mana kan. Yela dah kahwin, memanglah kan? Rezeki Allah jangan di tolak ye……Moga-moga KR (ketua rumah) aku dengan tunangnya sampai ke jenjang pelamin dan bahagia sehingga ke syurga dan buat kawanku yang di Jordan tu, harap dapat bersabar. (Ok. Dah macam buat ucapan rasmi ape je).

Ada kisah lagi pasal senyum. Haha. Pasal persoalan kawan-kawan kat aku. Pasal kahwin. Nak kahwin dah ke aku? Almaklumlah, kat blog ni rajin aku dok cerita pasal kahwin dan kahwin dan kahwin. Hehe. Agaknya kawan-kawan aku mesti sedih kalau sebenarnya aku nak kahwin tapi tak inform diaorang. Senang kata gini lah. Buat kawan-kawan yang ku sayang, saya ni mak ayah pun belum tentu lagi nak bagi saya kahwin. Saya tak ada pakwe ke apa-apa. Insya-Allah, kawan-kawan, kalau jodoh saya sampai dulu nanti, saya akan maklumlah. (Kita tengok sape antara kita ramai-ramai ni nikah dulu…..) Hehehe. Ok dah tak? Aku tak nak la ada yang pikir aku nak kahwin. Yela, setakat aku je yang nak, tapi apa-apa pun tak ada, nak buat apa je. Baik aku layan fizik tu~ huhu. Ok eh kawan-kawan? Masa depan tu di tangan Allah. So, kalau ada pape, aku kasi taw la kat grup kita. Jangan risau. Kamu kawan-kawan saya.

Senang kata, entri hari ni nak clarify kat kawan-kawan yang aku belum lagi nak kahwin. Ecet….kepada kawan-kawan baik aku yang sangat sayangi, terima kasih ye sebab sudi berada di samping aku walaupun kita jauh. Aku minta kamu bagi senyuman sahaja. Ok? Only SMILES are allowed. Only your smiles give the strength to stand up alone in the foreign land. No words needed, okay?

 

 

p/s: Semuanya di tangan Allah. Segala-galanya aku serahkan pada Allah. There’re reasons in everything I did. Ngee~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.