Ahad, 11 Disember 2011

Matlamat kita

Salam.

Ok. Instead of menghadap laptop, tulis blog ni, baiklah pergi siapkan soalan fizik yang masih lagi tak terjawab itu, wahai Cik Asma Amirah! Ok. Dah dekat berapa jam ayat tu terbayang dalam kepala. Hati masih lagi mencari ni. Mencari ketenangan ni.

Semalam, sambil scrolling news feed pesbuk, aku terjumpa pulak satu ni productivemuslim.com. Saranan aku buat kawan-kawan, sila lah layari laman web ni. Sangat-sangat dipersilakan. Sungguh memang bagus untuk improve diri kita. Banyak artikel-artikel yang boleh dijadikan renungan dan amalan kita. Memandangkan web ini berbahasa inggeris, memang ada terasa terbeban sikit la nak membaca, tapi, bagi mereka yang bersungguh, reading is a benefit to yourselves! Tak rugi jika kita luangkan masa untuk membaca artikel yang sekadar dua minit sahaja untuk meningkatkan prestasi diri.Ye dok?

Web ni ade link kat youtube. Video-video dia memang bagus. Sekarang ni, aku tengah layan tajuk ‘Manage Your Time and Goal’. Sambil dengar-dengar ni, enjoy sangat isi dia. Statement dia, “Think big”. Betul la kan, kalau kita ada cita-cita, tak perlu takut untuk memikirkan yang besar-besar. TETAPI, kena ingatlah, kalau nak jadi macam mat jenin je, tak payahlah. Rugi je.

Kita nak ada matlamat tak salah, memang tak salah. Tapi, hujung matlamat kita mestilah berkait dengan ukhrawi kita. Sebabnya, dunia ini hanyalah penghubung ata medium untuk kita ke akhirat nanti. Betul tak? Nak jadi doktor ke engineer ke architect ke apa-apa yang besar, jadilah, tapi matlamat kita tu ke mana? Semata-mata untuk kepuasan kita ke? Matlamat kita tu mampu ke nak membantu kita di akhirat kelak? Fikir la ye, kawan-kawan.

Cik Asma Amirah, awak bercakap pandai ye?

Selingan sebentar. Hehe. Masa kat KJJ dulu teringat kat seorang kawan ni. Dia muda setahun dari kami, tapi budak kelas pertama, calon straight dan percayalah cakap aku, cantik luar dan dalam. Aku sangat kagum dengan dia. Pernah dia bagi tazkirah macam mana nak tingkatkan diri dalam seharian kita. Pesanan dia ada lima perkara yang kita nak capai dari saat terbukanya mata kita.

SPIRITUAL

PHYSICAL

EDUCATION

COMMUNICATION

ATTITUDE

Hurm. Bila fikir balik betul la kan? Pertama sekali spiritual kita. Rasulullah juga ada ajar kita doa bangun dari tidur kan? Then physical, kita perlukan badan yang sihat untuk beribadah, kan? Education pula, amal tanpa ilmu itu sia-sia. Sebab tak memahami apa yang kita buat, ye dok? Susuli pula dengan communication. Hubungan dengan manusia pun kena jaga juga. Betul tak? Last sekali attitude kita, seiring atau tidak dengan akidah seorang muslim? Pesan dia lagi, sebelum tidur muhasabah diri balik untuk lima perkara ni dan nilai diri sendiri.

Lima perkara itu adalah matlamat hidup kita yang sebenar. Betul tak? Tak cukup satu, tak lengkap lah. Sebab semuanya saling berkait. Saranan saya, buat kawan-kawan, bacalah buku Apa Erti Saya Menganut Islam (Ma Za Yakni) oleh Fathi Yakan. Dulu masa kat KJJ, dalam usrah masa buku ni digunakan, mungkin aku kurang beri perhatian. Jujur, walaupun nampak macam kecik je buku ni, nampak macam senang je nak faham, jangan ingat faham itu cukup kalau bukan dari hati sendiri. Menghayati dengan hati itu bukan mudah. Oh, memang sukar tetapi tak mustahil.

Jom, kawan-kawan! Sama-sama kita ke arah kebaikan!

 

 

p/s: semakin kita dekatkan diri dengan ALLAH, saat terpisah dengan Dia, rindu yang sangat kuat dan rasa tiada apa yang mampu mengantikan Dia sebab hanya Dia je yang memang layak dirindui dan disembah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.