Selasa, 4 Oktober 2011

Repeating the history

Salam.

Semakin rajin aq mengupdatekan blog ini memandangkan musim aq nak melayan anime dengan drama semakin berkurangan. Aq bukanlah jenis yang pandai nak cari anime dan drama, kena ada orang suggest dulu baru aq tahu nak layan. Takpelah itu bukan main point aq menulis kali ini.

Point aq kali ini ialah, kemungkinan besar untuk mengulangi sejarah buat kali ketiga sangat-sangat besar. Adakah aq satu apa-apa pun tak belajar dari kesilapan? Aq sendiri tak faham. Untuk kali ini aq akan cuba dengan sedaya upaya untuk tidak menjadikan sejarah berulang kembali. C-U-B-A dan U-S-A-H-A. Seterusnya aq hanya akan bertawakal. Haisy, umoq baru 19 tahun. Pelik-pelik aje lah aq ni.

Risiko yang aq ambil kali lebih besar dari risiko yang pertama dan kedua. Waa~, aq ni memang suka amek risiko kan? Lepas tu, seorang diri lah merana. Hahaha. Kelakar jugak bila fikirkan tentang kehidupan kita ni. Macam-macam yang kita tak jangka akan jadi kan? Semuanya di tangan Illahi.

Sekarang ni aq ade semangat baru untuk berubah cuma nak berubah dengan keadaan sekarang memang penuh cabaran dan dugaan. Sangat banyak. Sebab, kita tak tahu kritikan orang, kita tak tahu tanggapan orang, kita tak tahu penerimaan orang. Pernah sekali di pesbuk aq jumpa status seorang kawan “Even if you change, people will always judge you for the past”. Well, changing really is challenging but you really need to fight against it. Step by step and don’t look back.

Kawan baik aq, Mator, memang ade pesan. “KAU JANGAN REPEAT LAGI BENDA YANG SAMA UNTUK KALI KETIGA. AQ DAH TAK SANGGUP TENGOK KAU KECEWA LAGI”

Baikkan orangnya. Sangat sayangkan aq. Walaupun pernah berlaku titik hitam dalam sejarah kami, tapi titik itulah yang menyatukan kami. Sayang aq kat dia. Secara officialnye, kepada Mator, I’m sorry. Maybe I’m repeating or maybe I’m not. Sorry, huny buny. The future is not in our hand. It is in HIS hand and we’ll never know.

Kekecewaan really is the most painful thing. Aq tak boleh tak mengaku, tetapi setiap kali berlaku kekecewaan tu aq sedar kehidupan ini macam mana dan aq serba sedikit belajar memahami kehendak diri aq. Memang kadang-kadang kita kena selfish because that’s how life treat us. Yang paling penting untuk kita adalah keyakinan kepada ALLAH. Jangan pernah putus harapan pada-Nya sebab berapa ratus juta kali kita kecewa pun, even though the pain is almost killing, but He’ll always be there and never let you down. Yakinlah pada Dia. Pesanan untuk diri sendiri dan orang ramai.

Walaupun aq kecewa-kecewa ni, tidak ada satu pun aq rasa bengang dengan sejarah-sejarah itu tapi pada aq tu sume banyak mengajar aq. Kalau aq ingat semua sejarah-sejarah silam tidak kira yang mana pahit mahupun manis, semuanya adalah susunan Yang Esa. Kalau Dia tidak temukan kita dengan keadaan itu, kalau Dia tidak temukan kita dengan orang-orang begini, kalau Dia tidak berikan kita situasi macam tu, kalau Dia tidak jadikan kita macam ni, kita sampai bila pun takkan tahu apa yang kita tahu sekarang, kita takkan jadi diri kita yang sekarang ni. Since then, aq sentiasa ingat dalam diri aq, Allah tu Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Segala susunannya ada hikmah dan akibatnya. Hanya Dia yang tahu dan takkan sesiapa pun tahu.

Sekian. Ini buat mereka-mereka yang kecewa taw! =)

1 ulasan:

  1. cinta dan sayang tu anugerah tuhan,namun tak semuanya perlu diluahkan,adakalanya sesuatu itu lebih indah jika hanya disimpan :)

    BalasPadam

Let's hear it from you.