Rabu, 5 Oktober 2011

Mulut orang….

Salam

Semalam disaat aq tengah khusyuk melayari internet, jumpalah website-website menarik untuk diri aq ni. Terutama sebagai satu langkah untuk aq berubah ni. Walaupun masih di tapak-tapak kecil, tapi semangat aq kali ini kuat. Masih banyak dan bukan banyak yang banyak tapi MEMANG BANYAK SANGAT yang perlu diperbaiki. Entah macam mana, hajat aq yang pernah terkubur kembali bangkit. Daripada aq sibuk mendownload movie dengan lagu, baik aq mendownload surah dengan ceramah. Daripada aq layan movie, anime ke drama ke baik aq tengok video ceramah. Hahaha. Macam drastik sangat pulak aq rasa. Tapi jujur aq katakan kalau satu ketika dulu, aq memang taklah layan sangat nak dengar ceramah ke semua ni. Kira antara manusia yang suka main skipping ni adalah aq. Sekarang ni macam enjoy pula. Best.

Kalau secara drastik aq berubah memang menjadi masalah besar bukan setakat kat diri sendiri malah untuk keadaan sekeliling. Bukan apa, banyak contoh yang aq lihat di luar sana malah pernah suatu ketika dahulu aq lalui saat begini. Ini kira fasa kedua la kot. Aq masih lagi layan movie ke anime ke drama ke. Siapa kata aq tak layan. Layan je lagi. Cuma, yang baik tu kita contohi yang buruk kita jauhkan. Usaha. Jangan putus asa.

Well, semangat tu dah ada. Bagus dear! Keep on. (Waa~ cheer untuk diri sendiri…..)

Ok. Citer pasal mulut orang. Memang sah-sah kita tak boleh nak kata apa lah kan. Sebabnya, mulut orang tu mulut orangla. Bukan hak kita pun nak marah dengan apa yang dia cakap. Sebab itu yang dia nak cakap, itu yang dia nak luahkan. Aq selitkan kat sini sekali, facebook orang, twitter orang, hak depa la nak tulih apa. Bukan hak kita pun nak marah-marah kalau dia ada menyinggung perasaan kita. Kemungkinan dia menyinggung perasaan kita tu disebabkan daripada kesilapan kita juga. Tak kisahlah yang dah berabad lama ke yang baru lagi ke atau yang mungkin akan jadi.

Pesanan untuk diri sendiri dan juga kawan-kawan, mulut orang tu hak depa. Nak perli ke nak sindir ke nak kutuk nak ngumpat ke nak apa-apa. Kalau betul kita rasa dia salah, tegur dan cakap. Kalau dia ulang, biarkan. (Orang kata tegur at least dalam tiga kali kalau keras kepala batu, buat tak tahu je….~ eh macam kenal pulak sapa hamba ALLAH yang sebegitu ~~) Pengajaran untuk diri sendiri juga kan? Kalau dikenang sejarah memang payah aq nak maju ke hadapan, tapi kalau bergantung harap pada Yang Maha Esa, kekuatan itu sentiasa ada kerana Dialah yang memberi kekuatan.

Sekarang ni, jujur dari diri sendiri, aq malas nak ambil hati dengan apa yang orang nak cakap. Bukan aq nak jadi sombong ke apa, tapi makin aq fikirkan tentang bicara orang di belakang aq, makin susah la aq nak tenang. Baik aq fikirkan tentang-Nya sebab Dialah yang Satu. Macam dalam lirik lagu Maher Zain tu, “Will Allah satisfy?” Pesan Baba pun macam tu juga, “Berbuat baik dengan Allah, insya-Allah manusia akan mendekati kita walaupun sedikit demi sedkit” Memang kalau dikira nak menjaga hati orang dan nak menjaga diri daripada tak diperkatakan orang, sampai sudahlah tak berpenghujung. Sebab manusia yang baik pun ada orang nak dengki-dengki siap reka cerita yang macam-macam nak kasi nama buruk, ni manusia yang jahat toksah cakaplah, memang jadi hot gossip semua orang. Point dia simple. Yang utama sekarang ni YANG DI ATAS SANA.

Kita masing-masing ada hati dan ada perasaan. Itu fakta yang sememangnya kita tak dapat nak sangkal la kan. Tapi pernah tak kita fikir apa yang sebenarnya yang betul-betul buat hati kita tenang? Apa yang betul-betul membuatkan perasaan kita menjadi aman dan tenteram? Nak mencari ketenangan hati dan ketenteraman perasaan itu satu pencarian yang sukar. Sebab kita bukan berperang dengan sapa-sapa pun. Dengan diri sendiri juga. Aq tak boleh la nak cakap aq ni dah jumpa, aq sendiri masih memerlukan pelbagai perubahan. Tapi apa yang aq yakin adalah, mencari redha-Nya itu penting beserta redha ibu ayah. Ingat redha ibu ayah itu redha Allah.

Bab aq nak menggatal berkahwin tu, (hahaha…mesti ramai ingat aq dah tutup topik ni), bukan aq nak menggatal pun. Cuma, cerita pasal benda macam tu menarik. Itu je. Darah muda remaja tengah deras mengalirkan sekarang ni. (^.^)V

Korang nak cakap apa, cakaplah, Hehehe.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Let's hear it from you.