Carian

Semangat

Salam.

Semalam aq dh pok pek pasal kahwin. Aq tahu ade di antara mereka-mereka yang membaca status miang aq berfikiran macam-macam. Well, aq tak nak salahkan sesiapa tapi salahkan diri sendiri. Yang hang pi cari pasai sape suh? Dapatla hang. Smile is the greatest thing sekarang ni. Sepedih mana pun sesakit mana pun, aq telan aje.

Cerita pasal semangat. Aq dah banyak berubah sekarang ni. Especially dalam bab semangat. Kalau dulu waktu sekolah semangat aq sangat kuat. Macam-macam mana pun aq boleh go through dengan semangat yang waja. Tapi sekarang ni, aq mudah patah semangat. Nak mencari jawapan ke mana menghilangnya semangat tu memang sampai sudahla takkan jumpa.

Tekad kali ni aq nak berubah. Tekad aq kali ni mahu berubah biarpun masih ramai menjatuhkan semangat aq. (Boleh ke?) Normal kalau kita terlintas dalam fikiran, even if we change they would still never accept us. Tapi ade teman-teman berpesan kepada aq, kalau nak fikirkan nak puaskan hati orang, sampai mati pun takkan dapat. Lumrah manusia mempunyai perasaan tak suka dan tidak berpuas hati. Paling best is statement seorang kawan, semua orang mementingkan diri. Mula-mula aq tak faham macam mana nak conclude ayat tu tapi selepas dia explain baru aq faham. Memang betul pun manusia itu semuanya mementingkan diri cuma jenisnye aje. Baik atau tak. Contoh kita tolong orang atas sebab apa? Ikhlas atau tidak kan? Tapi sebenarnya at the same time kita memuaskan diri kita. Sedar atau tidak itu la kita manusia. Jujur kita takkan sedar bahawasanya kita ni pentingkan diri in that kind of situation. Tapi itulah kita.

Kalau nak berubah memang susah dan semangat kena kuat sebab dah menjadi lumrah manusia untuk memperkecilkan orang, sama ada dalam keadaan sedar atau tak sedar. Kalau aq tengok keadaan ada masa aq terasa ada yang sedang memerli atau memperkecilkan aq dan ada masanya tidak. Adat kehidupan. Lama-lama aq dah terbiasa sehinggakan aq tak sedar perli tu cukup panas. Hehehe. Kategori lampy la jugak aq ni sebenarnya. Kekadang tu aq ni jenis satu hapa aq tak faham. Sorry.

Cakap pasal berubah, aq memang teringin sangat nak pergi ke satu tempat yang tak ada seorang manusia pun kenal aq sebab di sana aq boleh memulakan satu kehidupan baru beserta semangat baru. Tapi kan kalau macam itula, that’s totally not life. Life is full of surprises and challenges. Tanpa cabaran kita takkan belajar untuk survive. Tanpa pengalaman kita takkan dapat rasakan perasaan itu sendiri. Dengan itu aq sangat bersyukur dengan segala pengalaman yang aq ada sebab aq tahu tanpa semua tu aq takkan belajar apa-apa. Paling penting yang aq belajar is jangan suka sangat nak complaint or judge orang. Sebab suatu ketika dulu aq memang suka judge orang. Sekali dah jadi dekat diri sendiri, ha amek kaw. Rasa apa yang orang tu pernah rasa. So, aq tak letak blame kat sape-sape tapi pada diri sendiri sebab life is like a wheel.

Aq tak sure sangat kalau-kalau ada yang terasa dalam entri ni tapi aq memang hanya nak melakarkan apa yang terbuku dan aq tak ade sebarang niat pun nak aim kat sape-sape. Kalau nak kira aq kecik ati, berjuta la manusia yang aq terasa ati. Tapi aq malas nak pkir kecik ati aq sebab bukan aq bole buat apa-apa pun dan yang paling penting is kalau dah memang salah diri sendiri nak buat apa nak kecik-kecik ati ni? Lebih baik besarkan ati…hehehe

Hurm. Kita boleh nak nilai orang. Kita boleh nak judge orang tapi kena beringat jangan sampai terlintas dalam fikiran kita yang berkata, “Nasib baikla aq tak macam tu,” ataupun, “Ape la dia tu” paling tak pun, “Tak suke betul dengan perangai dia tu,” Nak tahu kenapa? Sebab Allah tu Maha Mengetahui Lagi Maha Bijaksana. Sekarang bolehla nak cakap macam tu, nanti kena kat batang hidung sendiri macam mane? Aq bercakap berdasarkan pengalaman sebab suatu ketika dahulu ade saat-saatnye aq berfikir macam tu. Jujur, aq pernah walaupun aq tak menyuarakan pada sesiapa pun. Sebab tu atas segala apa yang jadi sedikit sebanyak aq bersyukur. Pernah tak silap aq tulis pasal hidayah.

Seorang cikgu yang bukanlah ustazah, yang sentiasa dikutuk-kutuk oleh pelajar lelaki sekolah aq dek kerana pakaiannya pernah bersuara, “Jangan pernah sekali pun terlintas dalam kepala kita nak cakap orang itu ini lagi-lagi kalau perangai atau mana-mana sifat dia tu tak elok sebab salah satunya dia mungkin belum mendapat hidayah. Sekarang ni bolehla kamu nak komen-komen dia, dibuatnya satu hari nanti Allah ambil hidayah dari kamu dan bagi dekat dia, macam mana? Sekarang kamu tengok dia tak pakai tudungla, bergaul bebasla, macam-macam lagi tapi entah-entah satu hari nanti kamu jumpa dia balik, dia tu jauh lebih baik dari kamu. Kita bukan tahupun hidayah tu macam mana. Hanya Allah je tahu,” Memang senang nak kata kita faham statement tu tapi betul ke kita betul-betul faham? Cuba fikir balik. Jujur saat tu aq kata aq faham. Memang faham dengan sepenuhnya tapi silapnya aq tak menghayati dengan sepenuhnya. Nak cakap pasal menghayati kita boleh cakap kita hayati tapi betul ke kita hayati? Pernah tak kita fikirkan apa yang kita fikirkan tu sebenarnya kita betul-betul hayati dan faham? Well, that’s why people tends to make mistakes. No mistakes, no learning. Betul. Macam kita belajar menulis waktu tadika. Buku sape je yang memang tak pernah dapat pen merah sebab menulis tak ikut line? Sume penah dapat. Lepas tu, dah pandai and sekarang ni tulisan pun dah cantik-cantik.

Haih. Aq dah mula membebel panjang melarut-larut entah ape benda entah. Aq menulis bukanlah sepenuhnya dengan apa yang ada dalam kepala aq ni tapi sedikit sebanyak tribute daripada kawan-kawan yang ada masa untuk meng’explain’kan benda-benda macam ni.

Jujur aq memang mengharapkan agar semua pihak memberi aq semangat tapi aq fikir-fikir balik. Biarla aq berdikari dan sesusah mana pun aq akan usahakan juga untuk mendapatkan semangat aq yang hilang tu. Doa ku dan harapan ku hanyala kepada Allah sebab Dia lah yang merancang segala-galanya.

Tiada ulasan

Komen