Jumaat, 11 Mac 2011

The Versus

Salam.

Haish… Dah nak masuk 5 hari aq berusia 10+9 tahun. Wah! Cepat betul masa berlalu. Pertama-tamanya, ucapan julung-julung terima kasih kepada mereka yang mengingati hari yang tak seberapa penting ini (hari yang menakutkan…. tamaw membesar!). Buat pertama kalinya pada hari ulangtahun aq, aq kena wakenabeb sama member baik aq. Geram campur hepi. Geram sebab mati-mati aq percaya, dah sampai takat leleh dan hepi sebab ade juga orang ingat kat aq ni. Hahaha.

Bersempena dengan hari ulang tahun aq, kelas math yang sepatutnya berlangsung selama 5 jam dibatalkan! Special betul ek aq ni? Perasannye orang ni…. Bukan sebab hari special aq, tapi sebab lecturer kesayangan kami Dr. Rustem Richardovic sakit. Maybe sakit tua kot. Harap-harap cepatlah dia dapat mengajar kami. (Banyak nak kena ganti ni! Tamaw!) Kawan-kawan disini mengajak aq bersiar-siar di Mid Valley. Bab jalan-jalan, jangan ajak aq, kalu aq excited memang aq ikut. Walaupun takde orang nak belanja ape-ape, aq tak kesah pun. Asal dapat jalan-jalan. Dan paling penting ucapan terima kasih kepada seorang hamba ALLAH yang telah membelajakan aq sebuah kek.

Cakap punya cakap, dah banyak aq tulis ni satu pun tak berkait dengan title aq. Hurm. The versus. Cakap pasal pertarungan dalam diri sendiri. Kalu baba dia sokmo kabor gini

“Mujahadah dengan nafsu itulah yang paling kuat. Kena sentiasa kuatkan diri”

Yep, 100% aq menyokong statement baba. Sebab dalam kehidupan kita perkara paling susah yang kita perlu buat adalah memilih. Kadang-kadang dia akan jadi sangat mudah dan kadang-kadang akan jadi sangat susah. Contoh paling senang, bangun pagi. Kalu ikutkan nafsu,sah tamaw bangun. Tapi kalu ikut akal dan kewajipan, bangun, pergi mandi, solat Subuh. Setiap kali azan, itulah perang terbesar. Nak solat dulu ke nak makan? Nak solat dulu ke nak sambung study? Nak solat dulu ke nak…..? Macam-macamlah dalam kepala tu dok berperang.

Memandangkan usia aq dah mencecah 19-10+9 tahun, versus dalam diri tengah di klimaks kehidupan aq. Bermacam-macam perkara sentiasa bergolak  dalam fikiran aq. Memang ade sorang member ni sokmo kabor

“Jangn fikirkan masalah tapi fikirkan cara selesaikan masalah. Fikir pasal masalah, sampai bila pun takkan selesai”

Terima kasih la member tu atas peringatan. Contoh paling senangla, soklan matematik satu campur dua. Kalu kita dok sibuk pikir satu tu ape, dua tu ape, sampai bila pun takkan dapat jawab soklan tu. Daripada dok sibuk mikir pasal ape itu satu, ape itu dua, baik cari jalan satu campur dua dapat apa.

Senang citer macam nilah, ke mana-mana kita pergi, ade aje masalahnya. Cuma kadang-kadang ada orang dia jenis suka pikir masalah (mcm orang tu la…=p), ade pula yang jenis buat dono je. Lagi-lagi kalu masalah tu remeh. So, memandangkan member aq dah masuk entah berapa juta kali berpesan begitu, aq tengah dalam versus untuk mengurangkan beban memikirkan benda-benda yang tak patut. Terima kasih!

Versus aq ni bukanlah untuk sape-sape tapi untuk diri sendiri. Almaklumlah, ade member tu pesan,

“Life is only once, dont make a choice that make your life dull”

Terima kasih juga buat member yang memberi pesan itu. Versus dalam diri adalah untuk diri aq sebab apa-apa yang berlaku dalam kehidupan aq adalah atas pilihan aq sendiri. Bukan pilihan sape-sape dan bukan atas paksaan dari sape-sape. Dalam tengah versus ni, jujur aq maw cakap, ade masa aq rase tak larat. Susah sangat. Sampai ade rase maw aje angkat bendera putih. Tapi ade mase aq rase sangat kuat. Tamaw kalah. Kalu kalah, tak nak mengalah! Hehe. Buat masa sekarang ni, aq terasa sangat lemah. Atas kata-kata yang diucapkan oleh sorang membe, membuatkan aq rase aq tak kuat. Bukan sebab dikutuk atau diperli atau disindir, kata-katanya terlalu banyak membuatkan aq berfikir. Menyebabkan aq nak berjuang tapi tak cukup kuat. Menyebabkan aq terasa masih banyak kekurangan diri. Menyebabkan aq terasa teramat payah mencari kekuatan diri. Kalu tunggu kekuatan tu datang, memang susah, kena jugak cari. Tapi itulah yang susah.

Hurm. Peperangan dalam diri adalah peperangan terbesar sekali. Itu satu kepastian.

 

 

p/s: buat member gua yang sokmo pesan macam2 timekasih byok deh!